Goedkope woningen. Nu.

18 december 2016

Goedkope woningen. Nu.

Foto: Cor van Londen

De voormalige en beoogde wethouder Hollander had het al snel in de gaten: "Als de heer Van der Bij van de SP spreekt, weet je al hoe laat het is. Dan gaat het over sociale woningbouw." Tijdens de commissievergadering van afgelopen donderdag (15 december) werd deze reputatie nogmaals bevestigd.

Op de agenda stond de voortgang van de (vastgoed-) projecten. Deze had als bijlage de grondprijzenbrief, waarin een interessante constructie stond beschreven:
om tot een grondprijs te komen kun je gebruik maken van een zogeheten 'tender', wat de maximale prijs oplevert; je kunt ook tot een grondprijs komen door middel van onderhandeling - wat veelal resulteert in een lagere prijs.

In de grondprijzenbrief staat ook dat de gemeente van zins is om voor sociale woningbouw vaker via onderhandeling tot een prijs te komen. Van der Bij wilde weten hoe vaak de gemeente van plan was om dit ook daadwerkelijk toe te passen; aangezien het gemeentelijke beleid er juist op is gericht om sociale woningbouw terug te dringen.

Van der Bij: "De constructie staat heel mooi, maar dan moet je hem wel gaan gebruiken. We hebben er al vaak op gehamerd: er moet meer sociale woningbouw komen - met name in het goedkope segment. Jongeren moeten soms wel ZEVEN JAAR wachten voor ze een woning kunnen krijgen. Wat gaat het college tegen hen zeggen? Hoeveel sociale woningbouw gaat er komen?"

Het college, dat deze maand slechts belichaamd wordt door Burgemeester Kolff, kwam in de beantwoording niet verder dan dat deze constructie 'een mogelijkheid' is; en dat er nog geen concrete plannen zijn over hoe vaak de constructie zal worden toegepast.

Van der Bij: "Ik had op meer gehoopt. Een concreet aantal. Een percentage, desnoods. Maar het antwoord van de burgemeester is: 'het zou kunnen'. Is dit, wat ik tegen de jongere die al zeven jaar op een woning wacht moet zeggen? 'Het zou kunnen?' Erg jammer, hoor..."

Reacties

Prima Sietse,als de wethouder je al begint te kennen,kunnen we een nog grotere vuist maken tegen dit college,wat wel toe zegt ,maar niets doet! Je zit zo te zien op "ramkoers". Misschien weer een onderwerp voor een manifestatie! We laten ons zien!