Nationaal ZorgDebat: Een vol Malieveld...

20 februari 2017

Nationaal ZorgDebat: Een vol Malieveld...

Foto: SP Veenendaal

Terwijl fractievoorzitter Jan Breur in Veenendaal bleef om deel te nemen aan 'Raad op Straat', was een groep Veense SP'ers afgelopen zaterdag (18 februari) afgereisd naar Den Haag om het Nationaal ZorgDebat bij te wonen. En zij niet alleen; zo'n 10.000 mensen waren aanwezig op het Malieveld.

"De grootste politieke manifestatie deze campagne. Tienduizend mensen die de politiek oproepen een Nationaal ZorgFonds in te voeren. Met energie en enthousiasme. Wat een fantastische dag," zei SP-leider Emile Roemer debat.
De tent op het Malieveld bleek niet groot genoeg om de duizenden toegestroomde mensen te ontvangen. Roemer: "Een kwart miljoen mensen zijn inmiddels vriend geworden van het Nationaal ZorgFonds. Het zorgpersoneel staat achter ons. Onze beweging om de marktwerking in zorg af te schaffen groeit. Deze beweging is niet meer te stoppen."

Foto: SP Veenendaal

Het Nationaal ZorgFonds is een initiatief dat de commerciële zorgverzekeraars moet vervangen. Niet de winst en kostenplaatjes staan hier centraal, maar goede zorg. In het pakket van het Nationaal ZorgFonds zouden onder andere volledige GGZ, fysiotherapie en tandzorg moeten komen. Ook wil het ZorgFonds een einde maken aan het 'eigen risico', dat vooral een boete op ziek zijn is.

Ook in Veenendaal ondervinden veel mensen hinder van het huidige zorgstelsel. Verzekeraars doen vooral hun best om zo weinig mogelijk zorg te vergoeden. Zelfs als je, zoals Esther Brouwer-Heida, het duurste pakker neemt en de hoogste premies betaalt, blijkt nog niet alle noodzakelijke zorg gedekt te zijn.

Foto: SP Veenendaal

Ook moeten veel Veenendalers dermate hoge zorgkosten ophoesten dat er geen geld overblijft voor de leuke dingen in het leven. Mensen als Yolande de Meer worden hierdoor gevangene in hun eigen huis.

Deze verhalen maken de SP in Veenendaal bijzonder actief voor het Nationaal ZorgFonds. Ook op landelijk niveau zet de SP zich hiervoor in. Sterker nog; de partij is een belangrijke kartrekker in de beweging. Een stem op de SP, op 15 maart, is een stem op het Nationaal ZorgFonds.

Foto: SP Veenendaal

Na afloop van het debat (tussen Roemer, Asscher, Klaver en Krol) liepen de duizenden mensen in een indrukwekkende mars van het Malieveld naar het torentje van premier Rutte. Met teksten als 'Geen winst over de rug van patienten' wordt duidelijk gemaakt waar deze beweging voor staat. De zorg is geen markt, schaf de zorgverzekeraars af.

Foto: SP Veenendaal

(Binnenkort verschijnt er een uitgebreide fotoimpressie van deze dag op onze FACEBOOK-pagina...)

Steun het Nationaal ZorgFonds