"Geld voor Cultuur! Niet Huur!"

24 maart 2017

"Geld voor Cultuur! Niet Huur!"

Foto: Jan Breur

Er moet nog eens goed gekeken worden naar de financieringsstructuur van het culturele aanbod in Veenendaal; vindt de SP. Nu is het nog zo dat een groot deel van het weinige geld dat in cultuur wordt gestoken weer terugvloeit naar de gemeentekas. Eén miljoen van het subsidiegeld (een kwart) wordt gebruikt om de huur van het Spectrum en de Cultuurfabriek op te brengen.

Cultuurwoordvoerder Sietse van der Bij zei dit gisteren (donderdag, 23 maart) in de raadscommissie - maar ook vorige week bij het stadsdebat over cultuur, dat in Spectrum plaatsvond. Aanleiding hiervoor is de nieuwe Cultuurvisie, die in de maak is.

Van der Bij prees de inzet van de professionals, en vooral ook de vrijwilligers, die zich met hart en ziel inzetten voor de cultuur in Veenendaal. "Zij zijn de echte ambassadeurs op cultuurgebied."
Toch is er nog een wereld te winnen. Van der Bij wees op het feit dat onze stadsdichter onbezoldigd werkt, dat er een ondoorzichtige structuur is rond het financieren van muzieklessen, en dat het nogal schort in de ondersteuning van vrijwilligers.

Ook sprak Van der Bij zijn waardering uit voor de inzet van Vlow, hoewel de SP een fysiek poppodium blijft missen. Eveneens worden een uitgaansgelegenheid die zich specifiek richt op jongeren, en een bioscoop, gemist in het culturele aanbod.

Het financieringssysteem van de cultuur is de SP een doorn in het oog. Veenendaal is al niet te gul als het om cultuursubsidies gaat. En een groot deel van die subsidies wordt ingezet om het gemeentelijke vastgoed te sponsoren, want de culturele instellingen moeten de huur van de dure gebouwen (Spectrum en Cultuurfabriek) ophoesten.
"Door deze constructie lijkt het of we meer aan cultuur uitgeven dan we eigenlijk doen," aldus Van der Bij, "want een kwart van de subsidies vloeit via de huur weer terug in de gemeentekas."

Daar moet, wat de SP betreft, een einde aan komen:
GELD VOOR CULTUUR MOET NIET OPGAAN AAN HUUR!