Vrijwillige herindicaties WMO

22 januari 2018

Vrijwillige herindicaties WMO

Mensen die een indicatie hebben voor de WMO, die naar hun mening niet juist is, mogen een nieuwe indicatie aanvragen. In het tweede kwartaal van dit jaar zullen alle mensen die zorg of ondersteuning van de gemeente ontvangen, krijgen in het tweede kwartaal van dit jaar een brief waarin er op deze mogelijkheid gewezen wordt. Dit komt door een motie die de SP afgelopen zomer heeft ingediend.

In die brief wordt ook gewezen op de mogelijkheid om 'onafhankelijke cliëntondersteuning' mee te nemen naar de herkeuring. 'Onafhankelijke cliëntondersteuning' kan helpen de echte hulpvraag boven te krijgen en ervoor te zorgen dat er niets over het hoofd wordt gezien. Met 'onafhankelijke cliëntondersteuning' kan er dus een betere indicatie worden afgegeven.

Onafhankelijke cliëntondersteuning is onder andere te verkrijgen via MEE.

Aanleiding

Foto: Koffie, Cake & WMO

De SP diende de motie deze zomer in, naar aanleiding van de eerste bijeenkomst van 'Koffie, Cake & WMO'. Dit is een serie bijeenkomsten die georganiseerd worden door ervaringsdeskundige Yolande de Meer; ondersteund door de SP. 'Koffie, Cake & WMO' biedt een plek waar mensen, die in hun leven met de WMO te maken hebben, ervaringen en tips kunnen uitwisselen.

Op die eerste bijeenkomst kwam bij veel mensen naar voren dat hun indicatie tekort schiet. Er is niet goed geluisterd naar hun problemen bij het 'keukentafelgesprek'.
Het WMO-forum was op die eerste bijeenkomst aanwezig, en vertelde over 'onafhankelijke cliëntondersteuning', die ervoor kan zorgen dat er niet te makkelijk over echte problemen heen wordt gestapt.

Hierop diende de SP een motie in bij de behandeling van de Kadernota. In de motie vroeg de partij dat het gemeentebestuur de mensen erop zou wijzen dat ze een nieuw 'keukentafelgesprek' kunnen aanvragen, en er 'onafhankelijke cliëntondersteuning' bij mogen meenemen.
De motie werd gesteund door een meerderheid in de gemeenteraad. Onlangs liet het gemeentebestuur aan de gemeenteraad weten hoe er uitvoering zou worden gegeven aan de motie.

Wat moet u doen?

Heeft u een indicatie voor de WMO, dan ontvangt u dit jaar een brief waarin de mogelijkheid staat beschreven voor een herindicatiegesprek - met eventueel aanwezigheid van onafhankelijke cliëntondersteuning.

Als u TEVREDEN bent over uw indicatie, hoeft u NIETS te doen.
Als u van mening bent dat uw indicatie beter kan, volg dan de instructies in de brief. Wilt u onafhankelijke cliëntondersteuning aanwezig laten zijn bij uw 'keukentafelgesprek', kijk dan op de website van MEE.

Als ik nou geen computer heb, hoe kan ik MEE dan bereiken?

Ze zijn telefonisch bereikbaar op: