Opnieuw Fairtrade-titel voor Veenendaal

25 februari 2018

Opnieuw Fairtrade-titel voor Veenendaal

De jury van Fairtrade Gemeente heeft bekend gemaakt dat zij de aanvraag van gemeente Veenendaal voor het behouden van de titel ‘Fairtrade Gemeente’ opnieuw positief heeft beoordeeld. Veenendaal voldoet volgens de jury nog steeds aan de zes criteria van de campagne. Op 22 februari is de titel uitgereikt aan wethouder Nermina Kundic.

Wethouder Nermina Kundic: “Ik ben heel trots dat Veenendaal de titel ‘Fairtrade Gemeente’ mag blijven voeren. Steeds meer Veenendalers gebruiken fairtrade producten. Een groot compliment wil ik geven aan de vrijwilligers van de stichting Veenendaal4Fair voor hun inzet.”

Jury-oordeel

De jury beoordeelt gemeenten tweejaarlijks. Zij geeft in haar juryrapport aan dat de Stichting Veenendaal4Fair de spil blijft waar alles om draait en dat biedt ook steeds de garantie op continuïteit. Ook de samenwerking met Wereldwinkel Veenendaal en Eerlijk Waar Veenendaal blijft een bijzonder en sterk onderdeel van de campagne in Veenendaal. Uniek in Nederland. Beide winkels zijn gehuisvest in De Bombardon aan de Achterkerkstraat in Veenendaal.

Wim Bakker, voorzitter van Veenendaal4Fair: "De prolongatie hebben we met z´n allen gehaald. Steeds meer mensen kopen Fairtrade producten in de supermarkt. Bedrijven en (sport)verenigingen gebruiken Fairtrade koffie, thee en suiker. Dat allemaal telt mee in de beoordeling van de jury. Lovend is de jury ook over de positie van de gemeente Veenendaal in de Fairtrade campagne."

De jury geeft aan dat de gemeente Veenendaal fairtrade en duurzaamheid hoog in het vaandel blijft houden en laat zien hoe de lokale overheid op deze thema's werkelijk consequent beleid kan ontwikkelen. “De gemeente Veenendaal is daarmee een voorbeeld voor veel andere gemeenten.”

Meer informatie

Op de website www.veenendaal4fair.nl is te zien welke winkels, bedrijven en maatschappelijke organisaties fairtrade producten hebben of hoe men kan aansluiten bij dit initiatief. Op de website van www.fairtradegemeenten.nl is meer informatie te vinden over de fairtrade gemeenten.

In de gemeenteraad was het in november 2014 een voorstel van o.a. GroenLinks en SP om FairTrade gemeente te worden.
Op 17 april 2015 ging 'Veenendaal4Fair' van start; op 1 mei van dat jaar was campagneleider Wim Bakker spreker op een bijeenkomst over Internationale Solidariteit - georganiseerd door de SP.