De mensen een stem geven!

20 maart 2018

De mensen een stem geven!

Live over verkiezingen

De SP is een actiepartij. En dat is niet zomaar.
"Wij voeren geen actie omdat het zo leuk is," zei SP-lijsttrekker Jan Breur, "maar om de mensen een stem te geven. Om te zorgen dat zij gehoord worden, en dat hun mening mee blijft tellen op het gemeentehuis."
Hij zei dit maandagavond
(19 maart) in een interview met 'Henk & Ingrid' tijdens de uitzending 'Live Over Verkiezingen'; een speciale reünie van Lokale Omroep Veenendaal in samenwerking met Midland FM.

Gevraagd naar zijn internationale actie-ervaringen vertelde Breur over zijn reis naar Berlijn, met ROOD - Jong in de SP. Als jonge SP'ers waren zij daar eens heengegaan om de Dag van de Arbeid mee te vieren. Behalve meelopen in een demonstratie werd er ook stilgestaan bij de geschiedenis van de stad - zowel de Tweede Wereldoorlog als het communistische tijdperk.

Oormerk zorggeld

Foto: AJ Breur

Dichter bij huis sprak hij over de actie 'Oormerk Zorggeld'.
Deze petitie ontstond als een reactie op het feit dat de gemeente geld - dat bedoeld was voor de zorg - gebruikte om verliesleidende parkeergarages te financieren. De SP vond dat geen goed idee, en - getuige de ruim duizend handtekeningen - vele Veenendalers evenmin!
Mede dankzij die handtekeningen blijft geld dat voor zorg bedoeld is ook echt bestemd voor zorg!

En als je het hebt over handtekeningenacties, dan moet 'Red Ons Stadsstrand' wel ter sprake komen. Alzo geschiedde...
Deze actie - die ondersteund werd door de SP - heeft zo'n elfduizend handtekeningen opgeleverd. En dat is niet zonder gevolgen gebleven. Vond vorig jaar een meerderheid in de gemeenteraad het nog goed dat bijna het hele stadsstrand met de stille trom verloren zou gaan - na de handtekeningenactie bleef er ineens een stuk groter stadsstrand over en is plotseling elke partij de zelfverklaarde redder van het stadsstrand.
"Nee," aldus Breur. "De politiek heeft het stadsstrand niet gered; de elfduizend ondertekenaars hebben het stadsstrand gered!"

Excellente binnenstad

Foto: AJ Breur

Het stadsstrand was ook het onderwerp dat Breur kreeg toegewezen in zijn debatronde, waarin hij het opnam tegen VVD'er Dylan Lochtenberg.
Want, er mocht dan wel meer stadsstrand overblijven dan vorig jaar het geval was; elfduizend mensen hebben getekend voor het behoud van het VOLLEDIGE stadsstrand. En dat is vooralsnog niet gerealiseerd.

"Jarenlang zijn we als Veenendaal prat gegaan op ons winkelgebied," pleitte Breur, "en dat was terecht. Maar de tijden veranderen, en mensen willen niet meer alleen maar winkelen. Willen wij ons centrum toekomstbestendig maken, dan moeten we omschakelen van winkelgebied naar verblijfsgebied. En daar gaan we het stadsstrand - als unieke plaats van rust, ruimte, ontmoeting, ontspanning en een plek om dingen te organiseren - hard bij nodig hebben."

De VVD vond echter, bij monde van Lochtenberg, dat er 'wel genoeg' stadsstrand overbleef. Ook als er gebouwd ging worden.
De SP is daarvan niet overtuigd.

Breur: "Om de woorden van architect Johan Huibers aan te halen: kiezen voor het compromis is kiezen voor de middelmaat. En met de middelmaat gaan wij het niet redden. Wat wij nodig hebben is een excellent centrum; dus kiezen wij voor het HELE stadsstrand."

Met elkaar krijgen we het voor elkaar

Foto: AJ Breur

De mensen een stem geven; daar gaat het om bij de SP. Die boodschap kwam ook terug in de Zendtijd voor Politieke Partijen, die Breur tijdens de uitzending kreeg toegewezen. Hierin pleitte hij voor het behoud van het volledige stadsstrand, voor ruimhartige zorg zonder eigen bijdrage, voor betaalbare woningen en voor... zeggenschap!

"Een stem op de SP is een stem voor een Veenendaal waar de inwoners het voor het zeggen hebben. Met veel inspraak. Samen de regie voeren in je eigen buurt. Over de inrichting van de openbare ruimte, over de zorg. Met bestuurders die luisteren en meedenken, in plaats van enkel te komen zeggen wat er wel en niet mag."

Met elkaar krijgen we het voor elkaar.
Stem SP.