Een zonnig ROODSTOCK 2018

4 september 2018

Een zonnig ROODSTOCK 2018

Foto: AJ Breur

De weergoden hadden wat goed te maken voor het uitvallen van ROODSTOCK 2017 - en dat deden ze. Afgelopen zaterdag (1 september) vond ROODSTOCK 2018 plaats op het Veense stadsstrand; onder een heerlijk stralende zon.
Er waren optredens, activiteiten, informatie en veel gezelligheid. Het
ROODSTOCK strandfestival wordt sinds 2016 jaarlijks georganiseerd door SP-afdeling Veenendaal.

Klassiekers zoals de SchandPaal en het SPringkussen stonden opgesteld op het stadsstrand, net als andere SPellen zoals SPijkerbroekhangen en StoePkrijten. Dat laatste is overigens verboden, volgens de Algemene Plaatselijke Verordening. Een poging van de SP om het stoepkrijtverbod op te heffen is vorig jaar geblokkeerd door de VVD.

Foto: AJ Breur

Tijdens ROODSTOCK vonden er verschillende optredens plaats.
Poëzie werd voorgedragen door dichters Maularia Fist en Derk-Erik Postma.
Muziek kwam van Tamara Bernard, Angela van der Sluis, Ruurt Wiegant en Marilene Teeuwissen.
LaVita Lifestyleclub verzorgde een spetterende Kung-Fu demonstratie.
Europarlementariër Anne-Marie Mineur gaf een toespraak.

In haar toespraak stond Mineur onder andere stil bij de handelsverdragen van de Europese Unie: "Geen verdragen die goed zijn voor ons. Sterker: ze zijn slecht voor ons. Want als de Europese Commissie moet kiezen tussen producten die goed zijn voor onze gezondheid maar die minder winst opleveren, of producten die slecht zijn voor onze gezondheid maar méér winst opleveren, waar kiest de Commissie dan voor? Gezondheid of winst? Voor meer winst. Tussen dierenwelzijn of winst? De winst. Tussen milieu of winst? Opnieuw: de winst."
De SP maakt andere keuzes; in plaats van de winsten van multinationals stelt de SP mens, dier en milieu voorop.

SP-afdeling Veenendaal kijkt terug op een geslaagd ROODSTOCK 2018.
Als het stadsstrand er volgend jaar nog is, zal hier ook ROODSTOCK 2019 worden georganiseerd...