Laat kinderen kind zijn

1 november 2018

Laat kinderen kind zijn

Zadel hen niet op met mantelzorgverantwoordelijkheid

Deze maand wordt de verordening maatschappelijke ondersteuning vastgesteld; gelijktijdig met de begroting. De SP wil hierin hebben opgenomen, dat alleen meerderjarigen kunnen worden aangemerkt als mantelzorger. De partij zal hiervoor een voorstel indienen.

Dit kondigde SP-woordvoerder AJ Breur aan tijdens de bespreking in de raadscommissie van afgelopen dinsdag (30 oktober).

Breur: "We zien nu dat zesjarigen soms mantelzorg moeten verlenen. Dat kan natuurlijk niet. Kinderen hebben al een dagtaak aan spelen en leren; zij moeten gewoon kind zijn.
Een mantelzorger moet in staat zijn om de verantwoordelijkheid van die taak te overzien en te dragen. Dit kun je van een kind niet verlangen. Bovendien is er allerlei wetgeving, zoals de leerplichtwet, die maakt dat minderjarigen in onvoldoende mate deze taak kunnen dragen zonder de wet te overtreden."

Schoonmaakhulp

Behalve over mantelzorg is er ook gesproken over de tariefstijging van de schoonmaakhulp van €10,- naar €15,- per uur.
De SP is tegen die stijging en zal dan ook met een voorstel komen om de stijging niet door te laten gaan. Ook is de SP tegen de indexering die in de verordening.
Breur: "Ieder jaar opnieuw zullen wij moeten zorgen, dat deze ondersteuning betaalbaar blijft en zo nodig zullen wij dan het lef moeten hebben om in andere uitgavenposten te snoeien."