Afronding

Afronding

Foto: Jan Breur

Meyer niet herkiesbaar

Landelijk partijvoorzitter Ron Meyer heeft zijn conclusies getrokken uit de verkiezingsnederlaag van de SP, vorige week. Hij zal zijn termijn als voorzitter afmaken, maar zich daarna niet herkiesbaar stellen voor de functie. Dit maakte hij deze week bekend.

Afgelopen maandag (27 mei) kwam het partijbestuur samen voor een evaluatie van de verkiezingen - in de media hijgerig aangeduid als 'crisisberaad'. Hierna liet hij weten zijn verantwoordelijkheid te nemen voor dit verlies.

"De afgelopen 3,5 jaar heb ik als partijvoorzitter alles gegeven voor onze partij en onze idealen. Dat is elk moment een grote eer," gaf hij aan in een verklaring. "Ik zal ervoor zorgen dat het stokje in het najaar op een goede manier wordt overgedragen, in de diepste overtuiging dat onze idealen het waard zijn om met branie voor op te komen."

Foto: SP Veenendaal

Meyer werd op 28 november 2015 gekozen tot voorzitter van de SP, als opvolger van Jan Marijnissen. Naast hem was ook toenmalig kamerlid Sharon Gesthuizen verkiesbaar.
In januari 2018 werd hij herkozen voor zijn tweede termijn.

Onder het voorzitterschap van Meyer zette de SP de beweging voor een Nationaal Zorgfonds op, voerde de partij succesvol campagne tegen het handelsverdrag met Oekraïne, en realiseerde 'theater Voor Elkaar', met ondermeer een voorstelling van 'het Pauperparadijs'.
Zijn boek 'Grip' is een must-read voor iedereen die geïnteresseerd is in sociale vooruitgang.
De verkiezingsuitslagen bleven helaas achter: de Tweede-Kamerverkiezingen (2017), gemeenteraadsverkiezingen (2018), Provinciale Statenverkiezingen en Europese Parlementsvoorkiezingen (2019) leverden een steeds groter verlies op.

Jan Breur, SP-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Veenendaal, respecteert het besluit van Meyer: "Het is een dapper besluit. Ongetwijfeld niet makkelijk geweest. Maar we moeten wel verder als SP. Met onze nieuwe voorzitter - wie dat ook moge worden - staan we voor een enorme uitdaging. Er is een wereld te winnen. Voor de partij, en voor de samenleving."