Rust wedergekeerd in 't Veen

28 januari 2021

Rust wedergekeerd in 't Veen

Noodbevel werpt vruchten af

De rust in de straten is terug. Na een onrustige maandagavond in Veenendaal ontvingen gemeente en politie gisteren opnieuw informatie dat personen oproepen op social media deden om het centrum in te gaan. Politie en gemeente hebben zich hier passend op voorbereid en samen met ondernemers voorzorgmaatregelen genomen. Dat heeft gewerkt.

De rellen die sinds het instellen van de avondklok op verschillende plaatsen in het land de kop op staken, hebben zich afgelopen maandag (25 januari) ook in Veenendaal voorgedaan. Om de ongeregeldheden snel de kop in te drukken, gold dinsdagavond een noodbevel voor het Franse Gat en het centrum. De politie stuurde iedereen die daar niet hoefde te zijn weg. Dat bleek effectief.

Er zijn dinsdagavond 11 bekeuringen uitgereikt en er is 1 aanhouding verricht. Verbalen en aanhoudingen waren vooral gericht op overtreden van de avondklok en een persoon die stenen gooide naar de politie. Daarnaast zijn er groepen jongeren, voordat ze bij het centrum waren, aangesproken en weggestuurd.

Foto: Gert-Jan Kats

Burgemeester Gert-Jan Kats: "Het noodbevel was van meerwaarde voor het optreden van de politie. Dankzij de voorbereidingen en het actieve optreden van de politie zijn er grote ongeregeldheden voorkomen. Ook is de schade beperkt gebleven."

Basisteamchef politie Henk Wiesenekker: "We hebben ontzettend veel goede informatie ontvangen van inwoners en ondernemers. Dit heeft ons geholpen deze incidenten in de kiem te smoren."

Foto: SP Veenendaal

De SP heeft geen goed woord over voor de relschoppers.
Fractievoorzitter Jan Breur: "Dit gedrag is onacceptabel. Kritiek op de maatregelen mag, maar geweld en vernielingen hebben niets met vrijheid van meningsuiting te maken."
In zijn stellingname vindt hij de burgemeester aan zijn zijde. Kats: "Zeker ondernemers zijn door de coronacrisis al hard getroffen. Het is onacceptabel dat zij dan zich ook moeten verweren tegen mogelijke relschoppers."

Dinsdag (26 januari) werden de politie en de brandweer door de SP getrakteerd op iets lekkers. SP'ers Sietse van der Bij en Yolande de Meer brachten hen chocolaatjes als blijk van waardering voor hun inzet om Veenendaal veilig te houden, en om te laten weten dat de mens achter de hulpverlener gezien wordt.

Foto: SP Veenendaal

Sietse van der Bij: "Onze hulpverleners staan in deze tijd onder zware druk. Wij waarderen de inzet enorm en zijn daarom langs gegaan om deze waardering uit te spreken en wat lekkers af te geven. Deze mensen verdienen ons respect voor het gevaarlijke werk wat ze doen."

Kats: "We blijven de komende dagen alert en informatie verzamelen om dit soort incidenten te voorkomen. Nogmaals doe ik de oproep, houd je aan de maatregelen, blijf thuis en respecteer de avondklok. Samen houden we Veenendaal veilig!"

#avondklokrellen
Bedank-actie