Veense Woonbetoging 2022

14 februari 2022

Veense Woonbetoging 2022

Van woningmarkt naar volkshuisvesting

Op zaterdag 12 februari was het zover: De Veense Woonbetoging vond plaats. Een Veens protest tegen het woonbeleid en de daaruit vloeiende wooncrisis. Een roep om verandering; om solidariteit.
Om te stoppen met 'woningmarkt' en de volkshuisvesting weer in ere te herstellen. Want wonen is een recht - geen verdienmodel!

Foto: SP Veenendaal

"Of jong bent of al wat jaartjes ouder, of je nu statushouder bent of al generaties lang in Nederland woont, of je nu niets te besteden hebt of een middeninkomen hebt," zei SP-lijsttrekker en spreekstalmeester Jan Breur in zijn openingswoord, "we zijn geen concurrenten van elkaar, maar lotgenoten. Daarom moeten we af van de woningmarkt, en op naar volkshuisvesting!"

Foto: SP Veenendaal

"Onder Rutte is de dakloosheid meer dan verdubbeld. De huren zijn gemiddeld met zo'n 35% gestegen," vertelde Sandra Beckerman. Zij is Tweede-Kamerlid namens de SP, en groeide op in Veenendaal - in het Franse Gat. "De wooncrisis is geen natuurverschijnsel, maar het gevolg van politieke keuzes. Daarom zijn deze protesten ook zo belangrijk: ze helpen de druk erop te houden om politici de juiste keuzes te laten maken."

Foto: SP Veenendaal

Willy Lourensen sprak namens actiegroep Wij Weigeren De Huurverhoging (WWDH). Deze actiegroep helpt mensen om geen huurverhoging te hoeven betalen. "Een huurverhoging wordt voorgesteld," aldus Lourensen, "maar een voorstel hoef je niet te aanvaarden." Op de website van WWDH staat een stappenplan voor het afslaan van de huurverhoging.
Ook stond hij stil bij de €13.000.000.000,- die huurders inmiddels aan extra belasting, in de vorm van de verhuurderheffing, hebben neergeteld.

Foto: SP Veenendaal

Justa Drentje woont in het Franse Gat. Zij werd geïnterviewd door Jan Breur. Ze vertelde dat het een fijne buurt is om te wonen, ondanks achterstallig onderhoud. Een echte volksbuurt. Met name de grote tuinen, waarin zij groente verbouwt, vindt ze erg fijn. Maar de wijk gaat op de schop, en over de nieuwbouwplannen is nog bar weinig bekend.
"Ze kunnen nog niet eens zeggen of er rijtjeshuizen of hoogbouw gaat komen."

Foto: SP Veenendaal

Wijkambassadeur Joussef Overmaat had daarom de handen ineengeslagen met SP, GroenLinks en PvdA, en onder de noemer 'Ons Franse Gat' een inspraakbijeenkomst op het Bruïneplein georganiseerd. Op de Veense Woonbetoging overhandigde hij een boekwerk met alle input van de buurt aan SP-afdelingsvoorzitter Baukje Hiemstra.

Foto: SP Veenendaal

De jeugd heeft de toekomst, maar kennelijk ook het verleden. De Rhenense Jordi van Os van ROOD Arnhem gaf met een historisch overzicht aan dat de wooncrisis geen nieuw fenomeen is, en dat 'de markt' hiervoor geen oplossing is. Op zijn best weet de markt haar tijdelijk te temperen.
"Deze wooncrisis, is dezelfde als in de jaren tachtig, als in de jaren zestig, als in de jaren vijftig, als voor de Tweede Wereldoorlog, als in de negentiende eeuw."

Foto: SP Veenendaal

Na de toespraken volgde een mars door het centrum. De sfeer zat er goed in. Er werden leuzen gescandeerd en liederen gezongen.
Langs de Brouwersgracht, over het Zwaaiplein, via de Hoofdstraat, door de Bernard van Kreelpoort, en weer terug naar het Raadhuisplein voor de afsluiting.

Foto: SP Veenendaal

De woonwoordvoerder van SP Veenendaal, Sietse van der Bij, mocht het slotwoord doen. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om een stemadvies te geven: "Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, zeggen vrijwel alle partijen dat ze voor betaalbare woningen zijn. Maar kijk vooral naar wat ze de afgelopen jaren hebben gedaan!"

Foto: SP Veenendaal

De Veense Woonbetoging was een initiatief van SP Veenendaal/Rhenen en  actiegroep Wij Weigeren de Huurverhoging, en werd ondersteund door ROOD Arnhem, DENK Veenendaal, GroenLinks Veenendaal, PvdA Veenendaal, SP Wageningen/Ede, Ons Franse Gat en vele anderen.

De organisatie bedankt alle vrijwilligers die in de voorbereiding en de uitvoering hebben geholpen om van de Veense Woonbetoging een succes te maken.

De volgende woonactie is het Woonoproer, op zondag 27 februari om 14:00u in het Reinaldapark in Haarlem.

Zie ook:

De Veense Woonbetoging
Andere Veense woon-acties

Reacties

Een goed, samenhangend verhaal geworden Jan, zo tussen de bedrijven door met het pittige ouderschap!