Solidair met Oekraïne (5)

27 maart 2022

Solidair met Oekraïne (5)

Foto: Marianne van den Berg

Doen wat je kunt...

Even leek het Vredesmoment op het voormalige stadsstrand deze week niet door te kunnen gaan. Door corona dreigde er een tekort aan menskracht. Gelukkig lukte het uiteindelijk nog om een clubje vrijwilligers bijeen te krijgen om met de Vredesvlag en de Oekraïense vlag de hoop op vrede uit te dragen.

Veenendaal staat massaal klaar om Oekraïners te helpen. Dat blijkt uit de website veenendaalvooroekraine.nl. Daar komen zoveel aanmeldingen binnen, dat er eerst tijd nodig is om deze te verwerken. Daarom kan een antwoord op zich laten wachten.
Alle bestaande organisaties - en vele individuele Veenendalers - willen iets doen. Dit vergt afstemming op elkaar - en op de behoefte van de Oekrainers.

Foto: Marianne van den Berg

In Veenendaal worden door de gemeente op vier plekken Oekraiense vluchtelingen opgevangen. Huzarenpad 1 is de afgelopen week opengesteld; Kerkewijk 20, Nieuweweg 59-76B en Kaardenbol 4 komen daar de komende tijd bij. Deze locaties zijn beschikbaar gesteld door een particuliere pandeigenaar en Patrimonium Woonstichting. De omwonenden van deze locaties hebben vorige week hierover een brief ontvangen.

Niet alleen de gemeente Veenendaal, maar ook de Provincie Utrecht zal inspanningen doen om Oekraiense vluchtelingen een dak boven het hoofd te bieden. Op het Provinciehuis zullen vluchtelingen worden opgevangen.
Provinciale Staten zijn hier afgelopen woensdag van op de hoogte gesteld.
In diezelfde vergadering deed de SP een voorstel om de oorlogsmachine van Poetin te raken. Door het bevorderen van het Openbaar Vervoer en een (tijdelijke) halvering van de tarieven. Zo worden mensen gestimuleerd de auto te laten staan, en worden dus minder afhankelijk van Russisch olie en gas. Voor deze motie was echter geen meerderheid in de Staten; alleen de Partij voor de Dieren stemde met de SP mee...

Zie ook:

Solidair met Oekraïne
  1. Campagne onderbroken...
  2. Stop de Oorlog
  3. T-shirts en de Vredesvlag...
  4. Samen bij de Vredesvlag
Doe mee:

Reacties

Ik heb een p.c & 2 geluidsboxjes, bureaulampje, glazen bijzettafeltje, annex tijdschriftenvak en een gordijnrail van 3.20 ter ,kleding t er beschikking. Kunt u hier iets mee?