Dag van de Arbeid groots gevierd

2 mei 2022

Dag van de Arbeid groots gevierd

Foto: JONG in de SP / Twitter

Onder andere In Utrecht...

Gisteren (zondag, 1 mei) was het de Dag van de Arbeid. Daarom organiseerde FNV een grote manifestatie in Utrecht. "We vieren onze successen en komen in actie voor wat er nog beter moet," was het credo. Ook vanuit Veenendaal was er aandacht voor deze bijzondere dag...

Een dag eerder, op 30 april, flyerde SP Veenendaal voor deze manifestatie. Want solidariteit is hard nodig. "Helaas is de samenleving een ikke, ikke. ikke maatschappij geworden, waar de saamhorigheid ver te zoeken is," aldus organisatiesecretaris Toke van de Rovaart. Ze sprak veel mensen en stimuleerde hen om naar de manifestatie in Utrecht te gaan.

Die manifestatie was een groot succes. Duizenden mensen hebben de weg naar het Utrechtse Julianapark weten te vinden.
Voorafgaand aan de manifestatie vond er een mars plaats, geleid door FNV-voorzitter Tuur Elzenga. "Met name mensen met een kleine portemonnee geven steeds vaker aan dat ze af en toe een maaltijd moeten overslaan," vertelt hij. "Nou, dat zou niet mogen in Nederland in 2022. We zijn rijker dan ooit maar we verdelen het gewoon helemaal verkeerd."

Foto: SP Veenendaal

Ook SP Veenendaal maakt zich hard voor fatsoenlijke inkomens voor iedereen, zodat iedereen normaal rond kan komen. In maart ondertekende de Veenendaalse SP het manifest 'Veenendaal Voor 14', om zich in te zetten voor fatsoenlijke betaling voor mensen die voor de gemeente werken. In navolging daarvan stelde de SP vragen aan het College, waarop deze antwoord kwam. De gemeente Veenendaal betaalt ten minste 14 euro per uur aan al haar ambtenaren, en aan die mensen die 'ingehuurd' voor de gemeente werk verrichten.

"Ik ben blij dat de gemeente goed met de mensen omgaat die voor haar werken," zegt SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Maar we zijn er nog niet. Andere sectoren moeten dit voorbeeld volgen, om zo iedereen een fatsoenlijk bestaan te geven."
Ter gelegenheid van de Dag van de Arbeid heeft Breur tevens een nieuw couplet geschreven voor het Veenendaals Feestlied. Om nog maar eens goed duidelijk te maken dat Veenendaal haar grootsheid dankt aan de werkende klasse. Niet de bazen, maar de gewone mensen. Zij verdienen respect en een fatsoenlijk bestaan.

Zie ook

Nieuws: