Solidair met Oekraïne (13, 14, 15)

10 juni 2022

Solidair met Oekraïne (13, 14, 15)

Foto: SP Veenendaal

Zolang het nodig is

De oorlog in Oekraïne is inmiddels de honderd dagen gepasseerd.
Het lijkt er inmiddels bij te horen. Desalniettemin blijft de betrokkenheid bij de slachtoffers; de vluchtelingen en de achterblijvers. Ook in Veenendaal.

Nog elke week staan de vrijwilligers van 'Veenendalers Voor Vrede' op zaterdag op het Stadsstrand. Met de vredesvlag dragen zij de hoop op vrede uit, en bieden ze een luisterend oor aan eenieder die diens zorgen of gedachten over deze oorlog wenst te delen.
De groep kan versterking goed gebruiken. Wie wil helpen, wordt verzocht de vrijwilligers aan te spreken - of een mailtje te sturen.

Foto: Veenendalers voor Vrede

De actie 'Samen voor Oekraïne', die door een aantal Rotaryclubs in Veenendaal en omgeving is opgestart is ook een groot succes gebleken. In supermarkten konden mensen voedsel en verzorgingsproducten kopen, om naar het Oekraïense platteland te sturen. Deze heeft maarliefst twee volle vrachtwagens opgeleverd, met producten die een gezamenlijke winkelwaarde van veertigduizend euro vertegenwoordigen.
Afgelopen dinsdag kwam de eerste vrachtwagen aan bij het Rode Kruis in Polen; dit weekend zal waarschijnlijk de tweede vrachtwagen vertrekken.

Maar hoe mooi en succesvol de solidariteitsacties ook zijn, het zou nog mooier zijn als ze niet NODIG waren. Dat de Russische bezetting voorbij was, en 'Veenendalers Voor Vrede' de vlag voor langere tijd kan oprollen...

Foto: Veenendalers voor Vrede

doe mee