Studietoeslag in Veenendaal

2 december 2022

Studietoeslag in Veenendaal

College aan de slag met idee SP

Toen de SP er in oktober over begon, keek het College alsof ze water zagen branden. Maar nu gaan ze er toch mee aan de slag.
Een studietoeslag voor mensen die door een beperking niet kunnen werken naast hun studie.

Voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt kan om- of bijscholing waardevol zijn. Maar een opleiding kost geld, en niet iedereen is in staat om te werken naast een studie. Daarom bepleitte de SP, bij het vaststellen van de Lokale Inclusie Agenda, dat er pro-actief geïnformeerd wordt over de studie-toeslag, en dat deze makkelijk aan te vragen is. Dat maakt onderwijs en de arbeidsmarkt ook een stuk toegankelijker.

De SP vroeg of de studietoeslag kon worden opgenomen in het aanbod op de site van Sociaal Startpunt Veenendaal. Dat is nu gedaan.
"Er is gevraagd dit meer kenbaar te maken," licht Wethouder Stroobosscher toe in 'de Rijnpost'. Opmerkelijk genoeg meldde hij er niet bij dat het de SP was die dat vroeg.

"Het is jammer dat het College nu doet alsof het hun eigen idee is," zegt SP-fractievoorzitter Jan Breur, "maar het belangrijkste is dat dit nu geregeld wordt. Ik hoop dat studeren nu voor veel mensen mogelijk wordt."
Het College overweegt om de regeling met terugwerkende kracht per 1 april in te laten gaan, maar wint daarover eerst advies in bij verschillende adviesraden.

Studietoeslag aanvragen?
Meer over de Lokale Inclusie Agenda: