SP: Maak Eneco weer Utrechts!

2 februari 2023

SP: Maak Eneco weer Utrechts!

Foto: Frank van den Heuvel / SP Provincie Utrecht

Energie in publieke handen

Op woensdag 1 februari heeft de SP actie gevoerd bij de energiecentrale van Eneco in Utrecht. De partij wil dat energie weer in publieke handen komt, en heeft hiervoor een petitie gestart, die inmiddels al meer dan 115.000x is ondertekend.

"Ten tijde van de industriële revolutie wilde juist het bedrijfsleven dat energie publiek georganiseerd werd. Want daarmee werden prijszekerheid en leveringszekerheid geborgd," vertelde lijsttrekker Jan Breur in zijn toespraak. "Dat besef is op de achtergrond geraakt, en daar plukken we nu de bittere vruchten van. De energieprijzen gaan door het dak en de zeggenschap hierover voor gewone mensen is ver te zoeken."

Foto: Frank van den Heuvel / SP Provincie Utrecht

De energiebedrijven zijn destijds voor 5,7 miljard verkocht aan multinationals; een veelvoud daarvan is de samenleving nu alleen al kwijt aan de vergoeding voor het prijsplafond. Wat de SP betreft kan en moet dat anders. Breur: "En de mensen zijn dat met ons eens. Uit onderzoek blijkt dat 6 op de 10 Nederlanders energie in publieke handen wil hebben, en onze Volkspetitie is al meer dan 115.000x getekend. De tijd om energie weer terug te brengen naar publieke handen is nu."

Als onderdeel van de campagne om de energie publiek te maken organiseert de SP op zaterdag 11 februari een Volksprotest in Amsterdam. Dit vindt vanaf 13.00u plaats op het Beursplein.

Wordt vervolgd...

Zie ook: