Motie en acties tegen de vierde aanvliegroute

14 juni 2023

Motie en acties tegen de vierde aanvliegroute

Foto: Paulette Jansen

SP: meer rust, minder vliegbewegingen

De SP is tegen de nieuwe aanvliegroute, waarmee Schiphol lijkt voor te sorteren op een uitbreiding van het aantal vluchten. De partij steunt daarom de actie 'Stop de 4de route'. De afgelopen maand was er behoorlijk wat te doen over dat onderwerp.

In de Utrechtse Provinciale Staten is een motie aangenomen, waarin de Provincie zich uitspreekt tegen de nieuwe aanvliegroute. Deze motie werd mede-ingediend door de SP.
Fractievoorzitter Jan Breur: "De angst dat de nieuwe route zal leiden naar meer vliegbewegingen is gegrond. Er zijn documenten waarin letterlijk staat dat de nieuwe aanvliegroute een uitbreiding van het aantal vliegbewegingen mogelijk maakt. Maar er moeten niet meer, maar juist minder vliegbewegingen komen."

Minder vliegbewegingen betekent overigens niet dat mensen hun welverdiende jaarlijkse vakantie niet meer mogen houden. Schiphol vervult nu een 'hub'-functie, waarbij veel vliegtuigen landen en opstijgen zonder dat er iemand in- of uitstapt. Wat de SP betreft is daar een flinke slag te slaan.

Acties

Foto: Baukje Hiemstra / SP Veenendaal

Op vrijdag 9 juni vond er een fietstocht naar het Provinciehuis plaats, onder het motto 'fiets nee tegen de 4de route'. De fietsers - die in grote getale neereden - spraken zich daarmee uit tegen de nieuwe aanvliegroute. Onder hen waren veel SP'ers.
Zij werden op het Provinciehuis ontvangen en toegesproken door Commissaris Oosters en Gedeputeerde Van Muilekom.

Verschillende lokale SP-afdelingen flyeren druk voor 'Stop de 4de route', om mensen te attenderen op de petitie. Deze is inmiddels al meer dan 40.000x ondertekend.
Afgelopen zaterdag, 10 juni, was SP Veenendaal actief op de Cuneradag in Rhenen. Ook hier werden flyers verspreid tegen de vierde aanvliegroute. De Rhenenaren reageerden positief op de actie.

teken de petitie

Zie ook: