Evenementenbeleid in de reprise

13 april 2024

Evenementenbeleid in de reprise

Foto: Tilmann van de Loo

Jan Breur terug in de raadszaal...

Uit het oog, uit het hart? Niet als je Jan Breur heet. En zeker niet als je oude nemesis weer opduikt:

...het Evenementenbeleid...

Omdat wethouder Lochtenberg in oktober op de laatste minuut had besloten dat zijn voorstel niet besluitrijp was stond het het nu weer op de agenda. Oud-raadslid Jan Breur maakte daarom gebruik van zijn inspreekrecht als inwoner in de raadscommissie van 11 april. Er zit immers een element in het Evenementenbeleid wat hij heel graag wil veranderen: de getalsmatige beperking op buitenevenementen op zondag.

argumenten

In zijn tijd als raadslid heeft hij zich ingespannen om deze beperking op te heffen, maar stuitte daarbij steeds tegen een muur van andere partijen. In het nieuwe evenementenbeleid wordt de beperking opgerekt van 6 naar 12 buitenevenementen. Het is een verbetering, maar nog beter zou het zijn om de beperking in haar geheel te schrappen.
En dus riep hij de raad op de beperking op te heffen.

Hiervoor gebruikte hij praktische argumenten: "Zo voorkom je non-discussies zoals: hoeveel zondagen moet je afstrepen als er twee evenementen op dezelfde zondag plaatsvinden, of als eenzelfde evenement langer dan een week duurt en dus meerdere zondagen beslaat."
Ook sprak hij over waarden: "Juist ontmoeting, juist verwondering, juist verheffing verdienen een ereplaats in onze samenleving."

inzet SP

Breur's betoog viel (natuurlijk) in goede aarde bij de SP. Raadscommissielid Tilmann van de Loo - door de voorzitter consequent 'meneer Tilmann' genoemd - bevestigde dit. De SP wil dat er een einde komt aan deze overbodige beperking. Een standpunt dat overigens gedeeld wordt door de Cultuurmakelaar, Binnenstadsmanagement, Evenementenorganisatoren, en de Veense Jongerenraad.

Ook bepleitte Van de Loo een betere spreiding van evenementen, en deed een aantal suggesties van plekken waar ook wel eens wat georganiseerd kan worden. Zijn suggesties werden door de andere partijen echter vooral beantwoord met mitsen en maren.

Op 18 april neemt de Gemeenteraad (hopelijk) een besluit over het nieuwe evenementenbeleid...

wordt vervolgd...

Zie ook:

Meer over het Evenementenbeleid: