SP: "Verkoop die garages!"

11 november 2017

SP: "Verkoop die garages!"

Foto: SP Veenendaal

ACM en gemeente in de clinch

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) vindt dat de gemeente Veenendaal aan oneerlijke concurrentie doet. Dit, omdat het verlies op de parkeergarages (dit jaar een half miljoen) gedekt wordt met belastinggeld. Dit mag niet, zo staat in de Wet Markt en Overheid, omdat commerciële garages geen belastinggeld hebben om verliezen aan te vullen.

De gemeente is het op punten niet eens met de ACM en is in beroep gegaan tegen deze uitspraak...

Veenendaal vindt dat de opbrengst van het straatparkeren moet worden meegenomen in de uitspraak. Plus, er zijn nu al kosten gemaakt om de groei van het centrum mogelijk te maken. Die voorinvestering zal nog tot 2021, het einde van de bouw van Brouwerspoort, in de boeken staan als voorinvestering.
(Het is overigens maar de vraag of het centrum dan zo revolutionair veel drukker is, dat de parkeerexploitatie dan wel sluitend is...)

Pas volgend jaar zal er uitsluitsel zijn over het hoger beroep.

SP: scheiding markt en overheid

Foto: Cor van Londen

Wat de SP betreft, is er een simpele oplossing voor dit probleem. De gemeente moet haar garages in de verkoop zetten - en het overdekt parkeren aan 'de markt' overlaten. De partij vindt het onwenselijk dat de gemeente concurreert met commerciële 'parkeerboeren'.

Fractievoorzitter Jan Breur: "Voor een samenleving is het van belang dat er een duidelijke scheiding is tussen de overheid en bedrijven. Het is bijvoorbeeld volkomen onwenselijk dat Shell het regeerakkoord schrijft. Maar het is ook onwenselijk als een overheid zich als een bedrijf gedraagt."

In de gemeente Pekela hebben ze dat goed begrepen. Daar wordt een inwoner van de gemeente niet langer 'klant' genoemd.
Zo niet in Veenendaal. Inwoners die contact hebben met de gemeente heten hier nog 'klant' of 'cliënt'. En de gemeente is concurrent van commerciële parkeerexploitanten - een situatie die al langere tijd problematisch is.

Breur: "Dat het aanbieden van overdekt parkeren zowel door de gemeente als door commerciëlen wordt gedaan, is een probleem. Men had òf nooit de commerciëlen moeten toelaten, òf eens moeten besluiten dat parkeergarages geen gemeentelijke taak zijn. Het kan niet allebei."

Verkoop is de oplossing

De SP ziet in verkoop van de garages de enige oplossing voor het probleem. Daarmee wordt er weliswaar in één klap het verlies genomen, maar op de lange termijn ben je beter af.
Het alternatief, de commerciële garages opkopen en alles zelf expoiteren, is vele malen duurder.

"Voor de gemeente zijn de parkeergarages een verliespost," aldus Breur, "terwijl ze voor commerciëlen de hele raison d'etre zijn. Het is geen vraag wie het in dit geval beter kan doen. En zolang wij moeten concurreren met hen, hebben we als gemeente toch geen volledige beleidsvrijheid op parkeergebied. Sterker nog: zelfs onze tarieven kunnen we niet zelf bepalen zonder op de vingers getikt te worden door de ACM."

Vooralsnog heeft de SP geen meerderheid kunnen vinden voor dit standpunt. Toen de partij in september het voorstel deed om de mogelijkheden tot privatisering te onderzoeken, kreeg zij alleen D66, VVD, GroenLinks en Denk aan haar zijde...

Foto: Jan Breur