Verkabeling weer een stapje dichterbij

10 september 2019

Verkabeling weer een stapje dichterbij

De afgelopen jaren zijn diverse stappen gezet om te komen tot het ondergronds brengen van de hoogspanningslijn die dwars door Veenendaal loopt. De gemeente heeft onder andere een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren. Recent stelde TenneT een businesscase op en ook is de gemeente actief in het landelijke platform.

Nu stelt het college de gemeenteraad voor om de financiën te reserveren om het onder de grond brengen van de hoogspanningslijn mogelijk te maken. SP-fractievoorzitter Jan Breur: "Ik ben blij dat er schot in de zaak zit. Ik zie het raadsvoorstel rijkhalzend tegemoet."

Al in april 2015 werd een informatieavond gehouden voor inwoners van Veenendaal. In de afgelopen vier jaar is veel onderzoek gedaan. Met het opstellen van de businesscase is meer duidelijkheid ontstaan en zo resteert er nu één tracé . Alle woningen nabij dit tracé blijven buiten de magneetveldzone van 0,4 microTesla, de norm die het RIVM als voorzorgsbeginsel hanteert voor een veilige woonomgeving voor nieuwbouw bij hoogspanningslijnen.

Raadsvoorstel

Nu de wet VET (Voortgang EnergieTransitie) is aangenomen en per 01-01-2019 in werking is getreden en de gemeentelijke bijdrage gebonden is aan een maximumbedrag per kilometer te leggen kabeltracé, komt de financiering voor een dergelijk project binnen handbereik. De verkabeling, het onder de grond brengen van de hoogspanningslijn, is ook één van de speerpunten uit het Veense raadsprogramma. Met dit voorstel kan definitief worden besloten om over te gaan tot het ondergronds brengen van de hoogspanningslijnen. Voor de financiering wordt de raad voorgesteld gebruik te maken van precariobelasting-inkomsten (periode 2015 – 2018).

Planning

Na besluitvorming in de raad van 17 oktober 2019 wordt de omgeving uitgebreid geïnformeerd tijdens een informatieavond. Tijdens deze avond wordt ook het tracé getoond. De oproep voor deze informatieavond verschijnt op de gemeentepagina in De Rijnpost en op de website van de gemeente Veenendaal. De uitnodiging wordt ook via Facebook uitgedaan.