Weer op pad!

22 augustus 2022

Weer op pad!

Foto: SP Veenendaal

De vakantie zit er weer op. Ook als SP-ers hebben wij die goed gebruikt om nieuwe energie te verzamelen, want er is nog heel veel te doen. En dus knallen we er direct in met de actie 'vijf koopkrachtknallers'!

Afgelopen donderdagavond zijn Baukje, Nangialay en ik op het Zuiderkruis met deze actie aan de slag gegaan. Want door de huidige toestanden met steeds verder oplopende prijzen raken steeds meer mensen in de problemen; hun leven wordt onbetaalbaar! Hoogste tijd voor onze regering derhalve om hier méér aan te gaan doen. En om onze regering daarbij te helpen (die zien op de weg meer apen en beren dan oplossingen) heeft de SP een sociaal noodplan ontworpen, wat bij kan dragen om onze bevolking door deze moeilijke tijd heen te helpen.

In de voorafgaande dagen heeft Nangialay al onze actiefolder in de brievenbussen (zonder nee-sticker) gedaan en nu zijn we met handtekeningenlijsten op pad gegaan om deur na deur te vragen of men onze actie wil steunen.

Foto: SP Veenendaal

Helaas bellen wij bij veel deuren tevergeefs aan; kennelijk is nog niet iedereen terug van vakantie. Maar gelukkig treffen wij ook veel mensen wél thuis. Vaak hebben wij dan met hen gesprekjes over de problemen, die zij zelf ondervinden met die prijsstijgingen. Eerst alleen de energielasten, maar daarna dan geleidelijk aan ook meer en meer de benzine en de dagelijkse boodschappen. De meesten herkennen de situatie, dat het meer en meer een kunst wordt om de eindjes aan elkaar te knopen en steunen de 5 ‘koopkrachtknallers’, die onze actie benoemt: betaalbare boodschappen, energiekosten omlaag, goedkoper tanken, huren bevriezen en eigen risico in de zorg afschaffen. We hebben dan ook flink wat handtekeningen weten op te halen. En opvallend daarbij was, dat we minder dan anders te horen kregen: “Kan u nog eens terugkomen, want dan kan ik het eerst mijn man vragen" en ook viel op, dat er adressen waren, waar alle aanwezigen graag wilden tekenen en niet  -zoals gewoonlijk-  maar één persoon. Voor ons duidelijke signalen, dat actie om de mensen te helpen hard nodig is, want de regering van dit ‘gave land’ is daartoe ondanks stijgende winsten bij bedrijven nog niet in staat gebleken. Het zou geweldig zijn als de geplande protestactie in Den Haag op Prinsjesdag (17 september) niet meer nodig zou zijn omdat onze regering zelf al in beweging is gekomen. Maar hoewel hoop doet leven is dat waarschijnlijk een illusie!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.