Het moet beter!

28 september 2016

Het moet beter!

Foto: Cor van Londen

Maandag 26 september was het zover: Onze openbare avond over de zorg. We hebben er maandenlang naar toegewerkt. Langs de deuren, flyeren op evenementen, de  zorgoptocht, op de markt...

Al dat werk heeft ons een paar duizend steunbetuigingen opgeleverd en dat vertaalde zich in een zaal vol Veenendalers, Edenaren en zelfs mensen van onder de grote rivieren.

Foto: Cor van Londen

We hadden ondermeer twee prominente sprekers uitgenodigd: Carla Dik van de ChristenUnie en Renske Leijten van de SP. Beiden zijn lid van de Tweede Kamer.
Opvallend is dat deze twee vrouwen het roerend met elkaar eens zijn met de manier waarop zij naar een mensenleven kijken. Ieder leven is het waard geleefd te worden, daar doen zorgkosten niets van af.

Waar zij het ook helemaal met elkaar eens zijn, is dat de zorgkosten de pan uitrijzen en dat er een groep mensen buiten de boot dreigt te vallen. En dat past niet bij hoe zij over het leven en over de samenleving denken.

Foto: Cor van Londen

Het verschil tussen deze twee vrouwen is dat Renske Leijten zich inzet voor een oplossing voor een voor iedereen betaalbare zorg: Het Nationaal Zorgfonds.

Foto: Cor van Londen

Carla Dik heeft niet zozeer een oplossing voor ogen, dan wel dat zij weet hoe het niet moet: Niet terug naar het ziekenfonds met de overvolle wachtkamers en het zichtbare verschil in behandeling tussen fonds- en particulierverzekerden.

Foto: Cor van Londen

Als we goed naar Yolande de Meer en Esther Brouwer luisteren (zij zijn chronisch ziek en vertellen wat dit financieel en emotioneel voor hen betekent), is er juist met de marktwerking in de zorg de tweedeling tussen de arme en rijke mensen juist zichtbaar. Ben je chronisch ziek, dan wordt er zoveel aan zorgkosten van je gevraagd, dat je niet gewoon meer mee kunt doen met de maatschappij.

Foto: Cor van Londen

Je kunt zelfs de medicijnen die nodig te zijn om je maar een beetje fit te voelen, niet betalen.
En wat de volle wachtkamers betreft, die zullen er niet komen. Tegenwoordig maken we on line een afspraak met onze arts. En dat kan best wel drie dagen duren voor je bij de dokter terecht kunt.

Foto: Cor van Londen

Carla Dik, bedankt dat je deze avond voor ons hebt vrij willen maken. En ik zou zeggen: Sluit je aan en doe en denk mee met het Nationaal Zorgfonds!
Want het moet beter!

Foto: SP Veenendaal

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.