Vanaf de Tribune; afl. 11 Eerlijk handelen?

29 december 2016

Vanaf de Tribune; afl. 11 Eerlijk handelen?

Foto: Baukje Hiemstra

Vorige week ben ik weer eens de trappen van het gemeentehuis opgeklommen. Boven aan op het raam bij het bordes prijkt de sticker 'FairTrade Gemeente'. Deze gemeente staat er (mede dankzij de SP) op, en ziet er op toe, dat er eerlijk gehandeld wordt.

Dat eerlijke handelen gaat dan vooral om het inkoopbeleid, en, zo bleek vorige week, niet zozeer over de wijze waarop politici handelen. Bijvoorbeeld over de nieuw te installeren wethouders. Of beter gezegd: het installeren van een oud college met één nieuwe wethouder. Namelijk Engbert Stroobosscher van de ChristenUnie. Hij vervangt namelijk Frits Beckerman, die niet meer gelust wordt door de andere vier (de reden is nog steeds onduidelijk).

Het nieuwe college beoogt stabiliteit, continuïteit en constructiviteit voor onze mooie gemeente Veenendaal.
De oppositie trekt dit in twijfel. Zij ziet vooral vier mensen die koste wat kost op het pluche willen blijven zitten en een vijfde, die er eigenlijk niets te zoeken heeft. Twee maanden geleden hebben namelijk die eerste vier bezworen dat ze het met z’n vieren best afkunnen.

Is dit goed voor de stabiliteit? Raadslid Kees Lochtenberg stelt van niet. Het evenwicht is uit het college: er zijn drie christelijke (spreek het uit met een G) en twee liberale partijen. Bovendien is het niet een goede afspiegeling van de Veense bevolking.

Hoewel het op zichzelf een terecht punt is, is de manier waarop Kees Lochtenberg dit naar voren brengt aanstootgevend. Hij lijkt op een puber die voortdurend zijn ouders wil tarten. Ook geeft hij er blijk van dat zijn standpunt net zo steil en vasthoudend is als dat van de christenbroeders die hij dit verwijt.

Hoe onbegrijpelijk het voor de raad ook is en hoe onverklaarbaar aan de burgers, het feit blijft dat er donderdag vijf wethouders zijn beëdigd. En we gaan zien wat die stabiliteit, constructiviteit en continuïteit nu inhoudt. Wat de continuïteit betreft zit het denk ik wel goed. Dit ene agendapunt van deze vergadering heeft wel twee uur geduurd!

Wat het bordje Fair Trade Gemeente betreft: Het eerlijke handelen lijkt zich voornamelijk buiten de raadszaal af te spelen...

Foto: AJ Breur

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.