"Renske Light"-en

21 juni 2015

"Renske Light"-en

Foto: Jan Breur
Nadat afgelopen vrijdag de 736.759 handtekeningen van 'Red de Zorg' in Den Haag aan staatssecretaris Van Rijn waren aangeboden, vond er een debat plaats tussen kamerleden van verschillende politieke partijen.

De SP werd hier vertegenwoordigd door Renske Leijten. Zij moest het 'opnemen' tegen VVD, PvdA, CDA, GroenLinks en 50Plus. Hierin viel me iets op...

Zowel Otwin van Dijk (PvdA), als Linda Voortman (GroenLinks), noemde Renske een keer in hun verhaal. Van Dijk noemde haar in verband met een motie die hij samen met haar had voorbereid; Voortman benoemde dat ze veel bijeenkomsten met haar bezocht (om vervolgens te zeggen dat ze ook wel eens een bijeenkomst met een andere SP'er, namelijk Henk van Gerven bezocht).

Nu is het niet ongebruikelijk dat politici andere politici noemen. Uit hoffelijkheid, om hen te laten delen in de credits. Of uit zelfbehoud, om niet de indruk te wekken met andermans veren te lopen pronken.
Maar hier was voelbaar iets anders aan de hand...

Ze brachten zichzelf met Renske in verband, om aan te tonen dat ze (ook wel) deugen. Renske is - in ieder geval in de ogen van het publiek dat deze politici voor zich hadden - het ijkpunt van politiek deugen. Ze presenteerden zichzelf zogezegd als een "Renske Light".

Nu zal een Otwin van Dijk dit vele malen harder nodig hebben dan een Linda Voortman (Voortman scoort zelf zeker niet onaardig bij het zorgpubliek), maar het is ontegenzeggelijk gebeurd. En als de SP het ijkpunt voor deugen is, hebben wij - en heeft Renske - het heel goed gedaan. Ik ben trots. En zij mag dat ook best zijn.

Nu hopen dat "Renske Light"-en de trend van deze zomer wordt...

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.