Kiezen voor zorg

8 november 2018

Kiezen voor zorg

Het is de taak van de gemeente om een zo goed mogelijk woon-, leef,- en ondernemersklimaat te creëren voor haar inwoners. Met een voorzieningenniveau dat ervoor zorgt dat iedereen die dat nodig heeft vooruit kan worden geholpen, met voldoende te beleven voor iedereen en lage lasten.
Omdat Rutte en zijn opeenvolgende kabinetten wel steeds meer verantwoordelijkheden op het bordje hebben gegooid, zonder daarbij voldoende geld mee te geven, is dat nu heel moeilijk geworden. De gemeente komt structureel enkele miljoenen tekort.

<--break->Dankzij Rutte staan we nu voor een keuze die niemand eigenlijk wil maken. Houden we de gemeentelijke belasting laag, of zorgen we dat de hulp voor Oma betaalbaar blijft? De SP kiest voor dat laatste. Decennialang heeft de Onroerende Zaakbelasting in Veenendaal tot de laatste van heel Nederland behoord. Dat is fijn, maar er zal nu helaas een eind aan moeten komen. Iedereen zal een steentje moeten bijdragen; we kunnen het probleem waar Rutte ons mee opzadelt niet eenzijdig neerleggen bij de mensen met een hulpvraag.

In het Sociale Domein is de bodem bereikt. Strenger, soberder en met hogere eigen bijdragen kan niet meer. Voor veel mensen met een hulpvraag en een smalle beurs is de ondersteuning, bijvoorbeeld om het huis schoon te maken, nu al eigenlijk te duur. Nog duurder, en er zullen mensen afhaken, en de problemen die ze hebben groter worden. Dat is niet waar Veenendaal voor staat. In Veenendaal kijken we om naar elkaar.

In tijden van tekorten komt het aan op keuzes maken. De SP kiest voor goede, betaalbare zorg. Daar moeten we allemaal aan bijdragen, maar we krijgen er ook wat voor terug. Een gezond en sociaal Veenendaal, waar iedereen de hulp krijgt die hij/zij nodig heeft en iedereen mee kan doen. Een Veenendaal met het best mogelijke leefklimaat.

Deze tekst verscheen gisteren op de Gemeentepagina in de Rijnpost.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.