Vervoer

Vervoer

Foto: Jan Breur

Over keuzes en prioriteiten

"Roodkapje maakt zelf wel uit waar ze alleen naartoe gaat," had Tobias ooit eens geantwoord toen er een bekend kinderliedje door de speakers schalde. Roodkapje wel, maar ik had onlangs minder geluk. Ik moest die dag op het Provinciehuis zijn voor een commissievergadering, maar door stakingen in het streekvervoer reden er aanzienlijk minder bussen. En dat was niet het enige dat ik die dag van de staking zou merken...

Een delegatie van de stakende chauffeurs was naar het Provinciehuis gekomen. Een van hen maakte gebruik van het inspreekrecht in de commissie Milieu & Mobiliteit; mijn commissie.
De chauffeur vertelde dat de vermarkten van het streekvervoer funest is geweest; de sector wordt compleet leeggeperst. Dienstregelingen zijn afgeschaald, de arbeidsvoorwaarden van het personeel uitgekleed, er is nauwelijks nog veiligheidspersoneel, het onderhoud blijft achter, het ziekteverzuim, verloop en rituitval zijn hoog. Het is hoog tijd om weer te investeren in het OV.
"Het is niet vijf voor twaalf, maar kwart over twaalf," zei de chauffeur.

En gelijk heeft-'ie.
Om de dienstregeling weer op het pre-coronaniveau te krijgen, is 20 miljoen nodig. En de Provincie laat 26 miljoen aan inkomsten onbenut!
De ruimte voor deze investering is er; het Provinciebestuur kiest er alleen voor om het niet te doen.

Het Provinciebestuur is ondertussen in Den Haag aan het lobbyen voor een dure metrolijn langs de Merwede, waar niemand om gevraagd heeft. Een weinig efficiënt prestigeproject, dat ten koste gaat van ander - en vooral beter - OV.
Het Provinciebestuur wil, tot groot verdriet van omwonenden, het Lombokpark om zeep helpen ten gunste van een ongelijkvloerse tramkruising. Dit, vanwege een advies van de zogenaamde 'safety board', maar dat advies mag dan weer niemand inzien.

Ja, het Provinciebestuur spreekt met mooie woorden over het OV, maar maakt puntje bij paaltje andere keuzes dan de SP. Wij kiezen voor goed en betaalbaar OV voor iedereen. Bussen in alle wijken en dorpen, in plaats van een metrolijn voor enkelen. Voor chauffeurs die tegen goede arbeidsvoorwaarden hun werk kunnen doen. Voor OV in handen van ons allemaal, en niet voor een op winst beluste multinational.

Zodat niet alleen Roodkapje, maar alle inwoners van de provincie Utrecht, zelf wel uitmaken waar ze heengaan.

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.