Geen belasting op gezelschap!

2 november 2022

Geen belasting op gezelschap!

Foto: SP Veenendaal

Programmabegroting 2023

De hond is het enige gezelschapsdier waar belasting over wordt geheven. Dat is op zich al opmerkelijk, maar het is nog opmerkelijker als je bedenkt dat de hondenbelasting geen doelbelasting is. Dat wil zeggen dat de inkomsten ervan niet specifiek gebruikt worden voor het onderhoud van uitlaatplaatsen, voor het legen van depo-dogs of om de zakjes aan te vullen. Nee, het verdwijnt gewoon op de grote hoop, en daarmee betaalt de hondenbezitter voor zaken waar we ALLEMAAL gebruik van maken.

Als SP vinden we dat niet eerlijk. Wij willen naar eerlijkere belastingen. En naar minder belastingen – want dat maakt een en ander een stuk overzichtelijker. Daarom zullen wij een voorstel doen in de gemeenteraad om de hondenbelasting af te schaffen.

Daarnaast zal de SP ook een voorstel indienen om meer evenementen toe te staan op zondagen. Het willekeurige aantal van zes per jaar is niet meer van deze tijd. Kijk bij het al of niet toestaan van evenementen naar overlast, milieuhinder, geluidsnormen, veiligheid en toegankelijkheid; dat zijn wezenlijke factoren. De dag van de week waarop het plaatsvindt niet.
Door meer evenementen mogelijk te maken, maken we Veenendaal aantrekkelijk. Dat is goed voor de Veense economie, en in deze barre tijden kunnen onze ondernemers dat goed gebruiken.

De energiecrisis en de koopkrachtcrisis zorgen ervoor dat veel mensen in onzekerheid leven. Kunnen we alle rekeningen nog wel betalen? Al die Veenendalers die zich zorgen maken, helpen we graag. Neem contact met ons op, of kijk op veenendaal.sp.nl.

Deze tekst verschijnt vandaag op de gemeentepagina in 'de Rijnpost'.

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.