Handtekeningen voor de zorg!

23 juni 2015

Handtekeningen voor de zorg!

Vrijdag was het dan zo ver, op een doordeweekse dag naar DEN HAAG, om daar aanwezig te zijn bij het aanbieden van de handtekeningen van de Aktie FNV/CNV "Red de zorg".

Velen hebben deze petitie getekend, op papier, of via internet.

Hoeveel het er zijn geworden zouden we die dag horen.

Daarvoor moeten we (Jan en Toke) bijtijds op, gaan met de fiets naar het station om daar de trein naar Utrecht te nemen, daar weer de tram naar de opstapplaats waar de bus van de FNV ons direct door naar DEN HAAG bracht.

In DEN HAAG stond de tent van het FNV op een schitterende locatie; op het HOFPLEIN, vlak voor het gebouw van de 2e kamer!

Wat zal deze dag ons brengen?

Foto: Jan Breur
Bij het uitstappen van de bus kregen we allemaal een Groene en Rode stemkaart; de omgeving werd verkend (ideaal voor Jan om plaatjes te schieten) de lunch werd net  uitgeserveerd op tafels op het grote podium, waar velen van ons zich tegoed aan deden.

Ja velen, want ik denk dat we met zo’n 1000 man aanwezig waren om de belevenissen van deze dag mee te maken!

In de tent was een groot videoscherm opgezet; in het midden van de tent stond de camera die het geheel op de gevoelige plaat vastlegde.

Zo waren daar inspirerende spandoeken, “zorgtaferelen”, en inspirerende mensen die de aanwezigen bezig hielden, tot het officiële gebeuren begon.

Foto: Jan Breur
Om exact 13.00 uur werd het spits afgebeten door onze dagvoorzitter Lillian Marijnissen (inderdaad de dochter van) als vertegenwoordigster van de beide vakbonden.

Op het scherm achter haar werden de ondersteunende partijen zichtbaar, o.a. Omroep Max, ouderen bonden, politieke partijen waaronder 50+ en natuurlijk de SP.

Van al deze partijen werd een vertegenwoordiger naar het grote podium geroepen, die in de bloemetjes gezet werden .

Door de voorzitter van zowel de FNV Tom Heerts als de voorzitter van de CNV werd het aanwezige publiek  in het zonnetje gezet als handtekeningenjagers, elke deelnemer stond garant voor 1000 personen die op deze dag niet aanwezig konden zijn, omdat er natuurlijk wel in de zorg gewerkt moet worden!

Foto: Jan Breur
Ondertussen was het wachten op de hoofdpersoon (of moet ik zeggen lijdend of meewerkend  onderwerp) de staatssecretaris van Volksgezondheid:Martin van Rijn. Hij werd helaas met een luid boe geroep verwelkomd, maar hij nam wel de uitdaging aan om de koffer te openen waarin het tot op heden  aantal opgehaalde handtekeningen vermeld werd.

Met een druk op de knop die met een aftel programma op het scherm geprogrammeerd was, kwam er een getal van: 736.659 te voorschijn!

Na het bekend maken van dit aantal deed de staatssecretaris de belofte om samen met de vakbonden om de tafel te gaan zitten, dit niet uit te stellen tot het einde van het jaar!

De handtekeningen-actie (de volkspetitie ) gaat door!

Foto: Jan Breur
Om een ieder wat lucht te geven na dit gebeuren kwam er een intermezzo met Sjaak Bral, met de oproep om deze aktie met humor aan de man te brengen!

Na luid applaus voor Sjaak kwam het panel voor het Zorgdebat op het podium bij de tafeltjes met een flesje (spraak)water om het zowel vlotte als serieuze zorgdebat te gaan voeren.

Foto: Jan Breur
De debatleider was ook hier weer Lilian Marijnissen, die vertegenwoordigers van CDA, PvdA, VVD, SP, GroenLinks en 50Plus aan de tand voelde.

Aan de hand van 5 stellingen die ingeleid werden door mensen uit de actieve zorg,werd er gedebatteerd met de panelleden en de zaal, de zaal kon reageren met de stemkaarten, het panel werd van een zgn.spiegelei voorzien dat een rode en groene kant had, zodat er in de zaal goed gezien kon worden of men het eens of oneens was met de stelling.

Het was een inspirerend debat waaraan actief meegedaan werd door de zaal, na 3 stellingen kon het panel even op adem komen, Sjaak Bral reageerde even op verschillende uitspraken van het panel, als slotstuk mochten we elkaar niet napraten!

De laatste 2 stellingen kwamen nog even aan bod, er werd door het panel stellig beloofd dat er voor het reces van de kamer nog een debat zou komen, dat de staatssecretaris niet tot het einde van het jaar zal wachten met verbeteringen in de zorg.

Foto: Jan Breur
De vice voorzitter van het FNV kondigde alvast een grootse bijeenkomst over de zorg aan op zaterdag 19 september, tussen Prinsjesdag (derde dinsdag van september) en de Algemene beschouwingen in.

Foto: SP Veenendaal
Meer over 'Red de Zorg':

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.