Libelle Zomerweek 2016; deel 2

3 juni 2016

Libelle Zomerweek 2016; deel 2

Gelukkig reden de treinen nog normaal ~ voor zover je bij de treinen van normaal mag spreken ~ dus ik was op tijd in Almere, waar een verrassing in de tent lag...

De ZO-Krant, ook weer in de vorm van een heel  mooi boekwerk, de folder over  ons Nationaal Zorgfonds, die straks huis aan huis bezorgd wordt, maar waar de gasten van de Libelle Zomerweek als eerste kennis mee konden maken

Enige punten uit deze folder:

Met uw steun gaan we het regelen:

• Goede zorg
  • Zonder zorgverzekeraars
  • Zonder eigen risico!
Waarom?

10 jaar geleden werd dit nieuwe zorgstelsel ingevoerd, met de bedoeling de zorg goedkoper te maken. Helaas is het tegenovergestelde gebeurd; de zorgverzekeraars kregen steeds meer macht. Het eigen risico ingevoerd,en flink verhoogd, terwijl  van de andere kant het basispakket steeds verder werd uitgekleed!

Wat de gevolgen van dit nieuwe zorgstelsel zijn,wordt aan den lijven ondervonden:

• 1 miljoen mensen hebben moeite met het betalen van hun zorgkosten
  • 1 op de 5 mensen zien wel eens af van zorg om financiële redenen,
Wat is er mis?
  • De zorg is onbetaalbaar geworden
  • Minder toegankelijk
  • Zorgmijders
  • Verspilling van het zorggeld

We hebben nu oorzaak en gevolg gezien; als SP hebben we een oplossing gevonden die door veel maatschappelijke instanties wordt gedragen!

Wat is het plan?
  • Om met velen te komen tot een Nationaal Zorgfonds,
  • Zonder onnodige Zorgverzekeraars
  • Zonder onnodige bureaucratie
  • De boete op ziek zijn(het eigen risico) wordt afgeschaft
  • Vergoeding van tandarts, fysio en ggz.

Momenteel is er al een grote steun onder de bevolking; nu moet de politiek nog om!

5 Centimeter hoog...

Dit was een prachtige folder om uit te delen; naam en adressen werden grif op de intekenlijst gezet  (op 1 A 4tje konden er 8 mensen invullen). Een stapel van ruim 5 cm hoog was eind van de week het resultaat. Dit ter ondersteuning van het Nationaal ZorgFonds

Ondertussen genoten we van de zon (sommige een beetje te veel); flesjes water waren niet aan te slepen, de sponzen konden ook gebruikt worden om nu al nat te maken en uit te knijpen in je nek.

Tenslotte

De 3 dagen dat ik bij de stand stond, heb ik veel plezier gehad: veel mensen gezien, aangesproken, verhalen aangehoord en kunnen vertellen. Leuke contacten met de collega’s vanuit Amersfoort (Bram en Hans) op andere dagen  ook mensen van verschillende afdelingen uit het hele land. Onze Emile Roemer was er op woensdag, vrijdag Henk van Gerven (onze man van de SP voor de zorg).

Al met al een hele leuke ervaring.

Lees ook:
Steun het Nationaal Zorgfonds

(De Foto's volgen nog...)

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.