OPTOCHT voor de #zorg

18 september 2016

OPTOCHT voor de #zorg

Foto: SP Veenendaal

Aanstaande zaterdag, 24 september, vindt er een optocht plaats om aandacht te vragen voor de zorg. Deze wordt georganiseerd door de SP. Iedereen mag meedoen; lopen, of meerijden in rolstoel of scootmobiel. Verzamelen om 13:00u bij de Oude Kerk, bovenaan de Markt.

De optocht wordt gehouden in het kader van het Nationaal Zorgfonds, dat de commerciële zorgverzekeraars moet gaan vervangen. Onder dit Nationaal Zorgfonds zal het basispakket worden uitgebreid, en gaat er geen Eigen Risico meer worden gevraagd.

De SP is actief om steun te vergaren voor het Nationaal Zorgfonds. Op dit moment hebben al meer dan 141.000 mensen hun steun aan het fonds betuigd.
Meer informatie over het Nationaal Zorgfonds, of je steun ervoor uitspreken, kan op nationaalzorgfonds.nl.

Thema-avond

Twee dagen later, op maandag 26 september, organiseert de SP een thema-avond over de zorg. Hier zullen verschillende mensen, onder wie Kamerleden Carla Dik-Faber (ChristenUnie) en Renske Leijten (SP), hun visie geven op de zorg.

De thema-avond vindt plaats in 'De Egelantier' (Rederijkers 1, tegenover station Veenendaal West) en vangt aan om 20:00u. De zaal is open vanaf 19:45. Iedereen is welkom; de toegang is gratis.

Eigen bijdrage in de WMO

Op nationaal niveau strijdt de SP voor de komst van een zorgfonds - zonder eigen risico. In Veenendaal wil de SP ook de eigen bijdragen voor de WMO afschaffen.

Uit onderzoek van de SP blijkt dat de toename van de zorgkosten teveel gevraagd is voor veel mensen. Zij kunnen niet alles meer veroorloven.
Daarbij ziet de SP de eigen bijdrage als een drempel, die mensen ervan weerhoudt om de zorg en ondersteuning aan te vragen die ze nodig hebben.
"Door uitstel of afzien van deze hulp bestaat het risico dat de hulpvraag zich ongezien vergroot en er later zwaardere en duurdere zorg noodzakelijk is," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Dat is niet goed voor de hulpvrager, maar ook niet voor de portemonee van de gemeenschap."

De meeste andere politieke partijen willen niet zo ver gaan.

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft onderzoek laten doen naar deze zorgmijding als gevolg van de eigen bijdrage. Dit onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau SEO.
Echter; omdat de gehanteerde onderzoeksmethodiek niet passend was voor het type onderzoek en de onderzoeksvraag, en omdat er in de genomen steekproef geen daadwerkelijke zorgmijders zijn meegenomen, acht de SP dit onderzoek onbruikbaar.
Breur: "Over het onderzoek van SEO wil ik eigenlijk geen woorden vuil maken, maar het is het slechtste onderzoek allertijden."

Reacties