Een beter milieu...

31 maart 2017

Een beter milieu...

Foto: Jan Breur

Het milieu. De wereld waarin wij leven. De wereld die wij nalaten aan onze kinderen. De toekomst die wij bouwen.
Steeds meer aandacht is er voor duurzaamheid; voor een zorgvuldige omgang met onze leefwereld. Zo ook in Veenendaal...

Milieukwaliteitsplan

Gisteravond (donderdag 30 maart) heeft de gemeenteraad het milieukwaliteitsplan vastgesteld. Dit is een 'onderlegger' waarop de milieu- en duurzaamheids aspecten van beleid en plannen kunnen worden gebouwd, of een paraplu waaronder milieuplannen zullen vallen.
Alle partijen beoordeelden het Milieukwaliteitsplan met een voldoende, waarmee het unaniem is aangenomen.

2035, veenendaal energieneutraal

Foto: DEVO / www.devo-veenendaal.nl

Ook is het programmaplan 'Een Energieneutraal Veenendaal in 2035' vastgesteld. Dit is een uitwerking van een voorstel dat GroenLinks en SP in 2014 bij de bespreking van het Raadsprogramma hadden gedaan.

Bij het programmaplan vroeg SP-fractievoorzitter Jan Breur wel om de vinger aan de pols te houden bij de woningcorporaties, hoe zij uitvoering zouden geven aan dit plan. Want juist bij de woningen met een slecht energielabel is veel te winnen!

Wethouder Kundiç zegde hierop toe dat de Gemeenteraad inzage zou krijgen in het convenant dat met de gemeente met de woningcorporaties zou sluiten. Hierna werd het programmaplan unaniem aangenomen.

Buurtstede, Veenderij en de kernrandzones

Foto: Jan Breur

Bij hamerslag zijn ook de bestemmingsplannen voor de wijken 'Buurtstede' en 'Veenderij' in Veenendaal-Oost opnieuw vastgesteld. Dit, omdat de plannen langer dan tien jaar onaangeroerd op de plank lagen en ze anders zouden verlopen (vergelijk het met schudden met je muis om te voorkomen dat je computer uitvalt).

In de gemeenteraad is er niet over gesproken; het stond als hamerstuk geagendeerd. Echter, een week eerder, in de raadscommissie, wel. In de commissie worden stukken besproken, om te bepalen of én hoe ze door worden geleid naar de gemeenteraad.
Verschillende partijen, waaronder de SP, merkten hier op dat er wel érg weinig groen in de plannen zat. Groencategorie 1 komt er zelfs helemaal niet in voor. Dat had echt wat beter gemogen.

Diezelfde week werd de commissie gevraagd of er een nieuwe visie op de 'kernrandzones' ontwikkeld moet worden. 'Kernrandzones' is een ambtelijk woord voor 'buitengebied' (natuur en platteland), iets wat zeer weinig binnen de gemeentegrenzen van Veenendaal voorkomt.
De commissie oordeelde dat er niet op stel en sprong een nieuwe visie op het buitengebied ontwikkeld hoeft te worden; in afwachting van de nieuwe Omgevingswet volstaat het Landschapsontwikkelingsplan - dat stamt uit 2007.

Actie van iedereen

Foto: Cor van Londen

Een beter milieu en een schonere wereld kan en mág natuurlijk niet alleen afhangen van politici die in zaaltjes praten over plannen. Actie is nodig. Van iedereen.

Daarom is het ook zo goed dat er opschoondagen worden georganiseerd, bijvoorbeeld afgelopen zaterdag (25 maart) in het Franse Gat. Waarop de strijd tegen zwerfvuil extra wordt gevoerd.
Of een initiatief als Earth Hour, waarop een uur lang 's avonds de lichten uit gaan. Ter promotie van energiebesparing en ter vermindering van de uitstoot van koolstofdioxide (CO2).

Er zijn tal van manieren om de aarde schoner en duurzamer te maken. En iedereen kan wat doen. Schouder aan schouder lukt het ons.

Laat het Groene Hart niet barsten!

De meest simpele manier om bij te dragen aan een betere wereld, is door het tekenen van de petitie 'Laat het Groene Hart niet Barsten'. Deze petitie is een initiatief van SP afdeling Woerden (Oudewater, Montfoort), die dit samen wil doen met alle partijen en betrokken inwoners én onder één vlag.

Dit initiatief heeft als doel het boren en fracken naar olie en gas tegen te gaan in Het Groene Hart. 'Fracken' is het winnen van schaliegas, wat vaak op een vuile en risicovolle manier gebeurt. Het Canadese bedrijf Vermillion heeft daar plannen voor.

Door de petitie te tekenen spreek je je uit tegen gas- en oliewinning en fracking in het Groene Hart. En voor een veilige, duurzame toekomst. Samen kunnen we een ijzersterke vuist maken. Stop het fracken in het Groene Hart. Schouder aan schouder lukt het ons...