Rondweg-Oost; een volle zaal...

18 april 2017

Rondweg-Oost; een volle zaal...

Foto: Jan Breur

Raadszaal, Veenendaal. De publieke tribune. Gespannen luistert ze naar wat er gezegd word. Andrea Poppe; Provinciale-Statenlid namens de SP. En met haar vele anderen.
De voorlichtingsavond over de Rondweg-Oost, op 11 april jongstleden, trok een bijzonder volle zaal.

Foto: Jan Breur

Volgens onderzoeksbureau Sweco, dat de materie in opdracht van de Provincie heeft onderzocht, is er volop noodzaak voor de verbreding van de Rondweg Oost. Dat baseert het bureau op modellen (dus niet op metingen). Er worden zo'n 386.000 'voertuigverliesuren' gemaakt; althans: zulks was het geval in 2015. Dit zou gelijk staan aan een economisch verlies van €3,8 miljoen.

Foto: Jan Breur

Aanwonenden zijn minder overtuigd van de nut en noodzaak der verbreding. Er ligt geen meting, maar een model ten grondslag aan de berekeningen. En een verbreding heeft wel gevolgen voor hun leefkwaliteit.
Geluidsoverlast, fijnstof, CO2, en de waarde van hun woning zouden geofferd moeten worden voor enkele seconden tijdwinst en getalletjes uit rekenmodellen.
De plannen voor de verbreding stuitten dan ook op grote weerstand onder de Veenendalers die aan de Rondweg Oost wonen.

Eerder...

Foto: SP Veenendaal

In juni 2016 heeft SP-afdeling Veenendaal een bijeenkomst in het ontmoetingshuis georganiseerd, over de mogelije verbreding van Rondweg Oost. Fractievoorzitter Jan Breur en toenmalig Statenlid Gerard Bosman (Poppe's voorganger op het dossier rondweg) spraken hier met omwonenden. Op deze avond uitten velen al hun zorgen. De verkeersveiligheid op de Rondweg wordt weliswaar als probleem herkend; opstoppingen eigenlijk niet.

Foto: Jan Breur

In september bood petitionaris Cees Doodeweerd, die ook op de SP-avond in juni sprak, zijn ingezamelde handtekeningen aan de gemeenteraad aan. Maarliefst vijfhonderd mensen hadden getekend tegen de verbreding van de Rondweg Oost.

En nu verder...

Foto: SP Veenendaal

Het besluit over de eventuele verbreding - of andere aanpassingen - van de Rondweg Oost wordt uiteindelijk genomen door Provinciale Staten. De gemeenteraad mag wel adviseren.
Ook van aanwonenden en andere belanghebbenden wordt advies zeer gewaardeerd. Aanvankelijk werd er geopperd dat zij tot 1 mei de tijd hadden om hun ideeën aan te leveren, maar toen er vanuit de zaal geroepen werd dat dit te kort dag is, werd die termijn opgerekt. Deze ligt nu op ongeveer een maand.

Ideeën en opmerkingen kunnen worden gestuurd naar de provincie.
Volgens wethouder Stroobosscher "ligt alles nog open"...

WORDT VERVOLGD...