Stadsstrand: een plek van mensen!

9 september 2017

Stadsstrand: een plek van mensen!

Foto: Jan Breur

Maak behoud stadsstrand mogelijk

"Als er bijna elfduizend mensen zeggen dat ze het volledige stadsstrand willen behouden, ben je het als volksvertegenwoordiger aan je stand verplicht om daarnaar te luisteren. We moeten die vier miljoen euro dus op een andere manier op zien te brengen."
Dit zei SP-fractievoorzitter Jan Breur in zijn 'pecha kucha' op de bijeenkomst 'Een nieuw stadshart in/ voor Veenendaal' waarmee gisteravond
(vrijdag 8 september) de Dag van de Architectuur en Open Monumentendag 2017 werden afgetrapt.

Breur blikte daar terug op de actie 'Red Ons Stadsstrand', en plaatste deze in de ideologische context. "Wij willen niet zozeer over mensen beslissen, maar samen met hen optrekken."
Met die bril zoekt de SP voortdurend naar 'wat past er bij Veenendaal'. En in dat kader past het stadsstrand uitstekend bij Veenendaal: het brengt mensen samen, maakt Veenendaal bruisender, trekt mensen naar het centrum en creëert economische spin-off.

Elf miljoen mensen

Hoewel alle partijen wel de waarde van het stadsstrand inzien, vormen de partijen die het volledige stadsstrand willen behouden een minderheid in de gemeenteraad. Het idee om een theater op die plek te zetten is ronduit slecht, stelde Breur, "omdat een gloednieuw gebouw enorme huurkosten met zich meebrengt. Geld dat 'de Lampegiet' aan huur kwijt is, kunnen ze niet besteden aan alle mooie culturele dingen die ze moeten doen."

Dat was de reden, dat de actie 'Red Ons Stadsstrand' is gestart: om mensen die het volledige stadsstrand willen behouden de mogelijkheid te geven om zich daarvoor uit te spreken. En dat gebeurde: "bijna elf miljoen mensen..." versprak Breur zich - en liet de zaal in lachen uitbarsten.
Breur herstelde zich. "Bijna elfduizend mensen hebben getekend. Die maken dus een andere afweging dan de raad."

Voor de SP is dat een reden om één en ander nog eens te bespreken in de raad. De vier miljoen, die het zou kosten om het volledige stadsstrand te behouden, zal op een andere manier gevonden moeten worden. Want als zoveel mensen zich zo duidelijk uitspreken, moet dat gevolgen hebben - vindt de SP. Het stadsstrand is een plek van mensen.

Een nieuw stadshart in/ voor Veenendaal

De bijeenkomst 'Een nieuw stadshart in/ voor Veenendaal' werd georganiseerd door Architectuurcentrum Veenendaal, als aftrap voor de Dag van de Architectuur/Open Monumentendag 2017, die vandaag (zaterdag 9 september) plaatsvindt.

Andere sprekers waren: Stadsgids Jaap Pilon, die de Lampegietersoptocht terug in het centrum wil hebben en van die voormalige Pniëlkerk een Jongerenraadszaal wil maken; VVD'er Dylan Lochtenberg, die het maatschappelijke initiatief tijd en ruimte wil geven; Ferry Gerritsen van de Basiliek, die ontmoeting wil stimuleren; beeldend kunstenaar Linette van Dijk die een het stadshart een gezicht wil geven; en tuin- en landschapsarchitect Sietse Hager, die pleitte voor een drastische vergroening van het centrum.
'Professioneel buitenstaander' Wim Aalbers sloot af met een poëtische lofzang op het stadsstrand.

De presentatie was in handen van Jos Beentjes, en een muzikale bijdrage werd geleverd door Sanne Heyman en Nicky van Rossum.

Foto: Enna van Duinen

FOTO: SP-Fractievoorzitter Jan Breur tijdens zijn pecha kucha 'Een plek van mensen'.

Meer: