Winkeltijden verruimd

28 december 2017

Winkeltijden verruimd

Foto: Jan Breur

SP kiest voor continuïteit; cda stemt verdeeld

Op donderdag 21 december nam de gemeenteraad een besluit op het initiatiefvoorstel Wijziging Verordening winkeltijden. Hiermee is de wekelijkse koopzondag voor supermarkten en bouwmarkten mogelijk gemaakt. Daarnaast is besloten dat 12 keer per jaar een koopzondag mag plaatsvinden in het kernwinkelgebied.

Dit raadsbesluit betekent dat alle supermarkten en bouwmarkten elke zondag open mogen van 13.00 tot 18.00 uur. Tevens mogen de winkels in het kernwinkelgebied van Veenendaal 12 zondagen per jaar open. De koopzondag hoeft niet meer gekoppeld te zijn aan een evenement op zondag. Winkelstad Veenendaal zal een voorstel doen aan de gemeente voor welke zondagen.

Discussie

Het voorstel zou eigenlijk in november al besproken zijn, ware het niet dat de christelijke partijen een maand uitstel afdwongen. In die maand is een stadsgesprek georganiseerd, waarin inwoners en ondernemers met elkaar konden spreken over het onderwerp in zijn algemeenheid en het voorstel in het bijzonder.

Ondanks dat er al jaren over de koopzondag wordt gesoebat, nam het debat over dit voorstel toch nog de nodige uren in - toen het eenmaal werd besproken in de gemeenteraad. Zelfs zoveel dat een aantal andere onderwerpen moest worden verdaagd.

Standpunt SP

De gemeenteraad mocht weliswaar uren willen spreken over de koopzondag; de SP had aan enkele seconden genoeg.
"Wij zijn tevreden over de regeling zoals hij nu bestaat," sprak fractievoorzitter Jan Breur, "en hebben geen behoefte aan nieuwe voorstellen. Van wie dan ook."

De vorige 'zondagsregeling', waarbij winkels bij evenementen de gelegenheid kregen om open te gaan, was nog maar een jaar oud. Deze functioneerde naar behoren, en er was geen urgente reden om eraan te tornen.
Bovendien zijn de gemeenteraadsverkiezingen in zicht, en ligt het in de lijn der verwachting dat de 'koopzondag' onderwerp wordt in de daaropvolgende college-onderhandelingen. Een besluit hierover loopt het risico slechts hooguit een half jaar geldig te zijn.

De SP vindt het getuigen van onverantwoord bestuur jegens de ondernemers als je om de haverklap de spelregels rond de openingstijden verandert. Om die reden stemde de SP tegen het voorstel en alle aanverwante bij-voorstellen.

De gunst van het CDA

Het was dan ook niet de steun van de SP waar deze keer op geaasd werd. Dit keer was het CDA de partij die 'moest' worden overgehaald. De partij voelde al langere tijd de aantrekkingskracht van een beperkte koopzondag. Toen de SP vorig jaar voorstelde om winkels op zondagen met evenementen de gelegenheid te geven om open te gaan, gaf toenmalig CDA-fractievoorzitter Wilrik van 't Noordende te kennen gecharmeerd te zijn van deze regeling: "We vinden het voorstel van de SP een goede oplossing, maar ons verkiezingsprogramma staat ons op dit moment niet toe om voor te stemmen."
Bij de evaluatie van de regeling gaf zijn opvolger, Dorus Helsen, aan dat het CDA niet langer de koopzondag categorisch afwees maar - op voorwaarde dat zijn ledenvergadering het toestond - ieder voorstel zorgvuldig maar niet onwelwillend zou afwegen.

Het voorstel dat uiteindelijk op tafel lag, kon nog niet helemaal de goedkeuring van het CDA verdragen. De christendemocraten stelden een aantal wijzigingen voor.
Het 'koopzondaggebied' moest verkleind worden naar enkel de binnenstad. Ook wilde het CDA de kleinere voedingswinkels, zoals bakkers, viswinkeltjes en buitenlandse voedingszaken, niet toestaan om elke zondag de deuren te openen.
Behalve van ChristenUnie en SGP, die alles in hun werk stelden om de zondagopenstelling van winkels zoveel mogelijk in te perken, kreeg het CDA ook steun voor hun aanpassingen van de PvdA.

Dick Cozijnsen: Niet bij brood alleen

De aanpassingen die het CDA heeft 'binnengehaald' waren voldoende om de fractie over de streep te trekken. Fractievoorzitter Helsen en raadslid Erik Enzlin stemden voor. Het derde lid van de fractie, Dick Cozijnsen, stemde - afwijkend van zijn fractie - tegen het voorstel.

"Het gaat in de maatschappij niet alleen om geld en macht, de zogenaamde vierentwintiguurseconomie," lichtte hij toe in zijn stemverklaring waarin hij verwees naar het eerst verkiezingsprogramma van het CDA, getiteld 'Niet bij brood alleen'.
"Er zijn ook andere belangrijke dingen in het leven. Welzijn voor de mens is er één van."

Hij gaf aan dat de vrijheid van werknemers en ondernemers in het geding is. Daar komt bij dat hij de zondag ziet als een dag om bij te komen van het jachtige leven: "de mens is er niet voor de zondag, maar de zondag is er voor de mens."

Zijn tegenstem was niet voldoende om de verruiming van de winkeltijden te kunnen stuiten.

hoe verder?

De gemeente bereidt momenteel een publicatie voor waarin de wijziging is opgenomen. De nieuwe regels gelden vanaf moment van publicatie. Naar alle waarschijnlijkheid is dit vandaag, op donderdag 28 december.

Winkelstad Veenendaal heeft bij de gemeente meteen een verzoek ingediend om op zondag 31 december de winkels open te stellen. Het college van burgemeester en wethouders heeft met een zogenoemd aanwijzingsbesluit hiermee ingestemd. Hierbij hebben wethouders Engbert Stroobosscher (ChristenUnie) en Marco Verloop (SGP) een minderheidsstandpunt ingenomen. Dit besluit betekent dat de winkels in het kernwinkelgebied van Veenendaal op zondag 31 december open mogen.

Op 23 januari is er om 18.30 uur een algemene informatiebijeenkomst voor ondernemers en bewoners van de binnenstad in het gemeentehuis. Wethouder Arianne Hollander wil graag in gesprek met hen: "Ik kan me voorstellen dat ondernemers en omwonenden van supermarkten, bouwmarkten en het centrum allerlei vragen hebben over wat het besluit voor hen betekent. Ik vind het belangrijk dat we daarover in gesprek gaan. Zodat we het besluit kunnen toelichten en vragen kunnen beantwoorden."

Op onderstaande data worden in het gemeentehuis gebiedsspecifieke informatiebijeenkomsten georganiseerd voor ondernemers en omwonenden:

• 15 januari 17:00 uur: winkelcentrum Ronde Erf, Zuiderkruis, Gamma en Eijerkamp;
  • 15 januari 20:00 uur: winkelcentrum Petenbos en Woonboulevard Groeneveldselaan;
  • 18 januari 19:30 uur: winkelcentrum de Ellekoot, Leinweberstraat en PWA Park;
  • 18 januari 20:30 uur: winkelcentrum Bruïneplein.

Einde van een tijdperk(je)

Met het invoeren van de nieuwe winkeltijden, is er een einde gekomen aan de regeling die de SP vorig jaar succesvol door de gemeenteraad wist te slepen. De regeling waarbij winkels hun deuren mochten openen op die zondagen dat er een evenement is. Dit zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de levendigheid in het centrum, omdat de incentive om evenementen op zondag te organiseren is weggenomen. De SP heeft bij herhaling aangegeven die koppeling als waardevol te beschouwen - en heeft dat ook zo beschreven in het verkiezingsprogramma dat in november is vastgesteld.

De SP kijkt met tevredenheid terug op dat jaar.
Fractievoorzitter Jan Breur: "Wij hebben de koopzondag uit de giftige sfeer van 'alles-of-niets' getrokken, en de impasse waarin de gemeenteraad - en heel Veenendaal - toen zat, doorbroken. Dat is erg waardevol geweest. Hoe vaak er nog aan de winkeltijden wordt gemorreld, dit succes nemen ze ons niet meer af!"

Reacties

En wanneer komen er nu weer evenementen op een zondag,of maken de winkeliers nu de dienst uit?

De evenementen op zondag - mede dankzij de VVD nogsteeds maximaal 6 - komen wanneer die georganiseerd worden. Er is nu wel een prikkel weggehaald bij de winkeliers om dat op zich te nemen, dus is het nog maar afwachten wie en wanneer...