Van der Bij sluit deals op SGP-debat

12 maart 2022

Van der Bij sluit deals op SGP-debat

Foto: SP Veenendaal

pak leegstand aan tegen wooncrisis

Hoewel er slechts één letter verschil zit tussen SP en SGP, is een samenwerking tussen beide partijen zeldzaam. Maar zeker niet taboe.
Op het verkiezingsdebat dat de SGP op vrijdag 11 maart organiseerde in het Ichtus College stak SP'er Sietse van der Bij een open hand uit naar de Staatkundig Gereformeerden. En deze werd aangenomen.

Volgens het CBS staan er in Veenendaal 970 panden, waarvan 670 woningen leeg. Van de leegstaande woningen is dat bij 190 al meer dan een jaar het geval.
"Hier kan potentieel dus snelle winst gemaakt worden," aldus Van der Bij. Hij stelde voor om gezamenlijk te kijken hoe deze zo snel mogelijk beschikbaar gemaakt konden worden voor woningzoekende Veenendalers. De SGP nam dit voorstel van de SP'er aan.

Foto: SP Veenendaal

De SGP deed zelf ook een voorstel aan de SP.

Enkele weken eerder had de SP nog in de Gemeenteraad gepleit om alle woningen die bij de vernieuwing van de Tuinstraat te worden gerealiseerd, jongerenwoningen te maken. Omdat jongeren kleiner kunnen wonen dan gezinnen, en het autobezit onder jongeren laag is, is dat bij uitstek de doelgroep die past op die locatie.

De SGP bracht daar nu iets tegenin. Ouderen, die de auto al hebben weggedaan, en snel met de rollator of scootmobiel in het centrum willen zijn, zouden daar ook goed passen. De SGP stelde aan de SP voor om de woningen niet alleen voor jongeren, maar ook voor ouderen te bestemmen.

Van der Bij gaf aan dat dit een mooie vorm van menging van leeftijden is, en graag samen wilde kijken hoe dit te realiseren is. Zo werden er die avond twee mooie woondeals tussen de beide partijen gesloten.

Zie ook:

Verkiezingssite