Een reis van mijl op zeven en betaalbare boodschappen

Een reis van mijl op zeven en betaalbare boodschappen

Foto: SP Veenendaal

Laatste campagneweekend

Afgelopen zaterdag stonden we weer met onze actietent in het centrum. Deze keer waren we niet de enige partij. De bezoekers van het dorp werden overvallen door allerlei partijen, die hun stem wilden winnen. En de bezoekers hadden daar geen zin in. De aanloop was niet erg groot daardoor, maar we hebben toch wel een paar goede gesprekken gehad.

Een van onze thema’s is het openbaar vervoer weer terug naar de provincie. Iemand vertelde dat zij nu niet meer op zaterdag vanuit het centrum naar Amersfoort kon. Maar dat ze eerst een regiotaxi moest nemen om naar de Klomp te gaanom daar de bus naar Amersfoort te kunnen nemen. Een ander schoot ons aan en vertelde dat zij ’s avonds, na een ziekenbezoek in het ziekenhuis een reis van mijl op zeven moest maken, om weer thuis in Veenendaal te komen.

"Ik moet dan met de bus naar station Ede –Wageningen, daar stap ik dan op de trein naar Veenendaal de Klomp, Daar ga ik dan weer verder met bus naar het Station Centrum Veenendaal om vervolgens weer de trein te nemen naar West. Als alles goed aansluit, ben ik een uur onderweg. Dit tripje kost mij ook nog eens bijna 9 euro. Als ik een auto had gehad, was ik twintig minuten thuis!"

Verhalen over het uitgeklede openbaar vervoer hebben we wel vaker gehoord. En veel mensen weten ook de oorzaak aan te geven. Het OV is geprivatiseerd. Het gaat niet meer om de dienstverlening, maar om de winsten.
Wij als SP vinden dat dit anders moet. Wij hebben het regionaliseren van het openbaar vervoer in ons verkiezingsprogramma staan. Hierdoor kunnen de winsten ingezet worden voor meer en betere buslijnen.

Foto: SP Veenendaal

Het centrum zag zaterdag dus gekleurd van alle politieke partijen die aanwezig waren, die de aandacht van de bezoekers wilden. Uit de lichaamstaal van de bezoekers was echter te lezen  dat zij geen zin hadden in campagnepraatjes. Wij zijn daarom in een stille tocht door het centrum gelopen met de banner "Pak de winsten en Verlaag de BTW".
Het leven is zo duur geworden, dat volgend jaar een miljoen mensen onder de armoedegrens terecht komen. 230.000 kinderen gaan nu al zonder ontbijt naar school, durven geen vriendjes mee naar huis te nemen vanwege de armoede en gaan niet naar verjaardagspartijtjes omdat ze geen cadeautje mee kunnen nemen. Zij worden zo sociaal buitengesloten met alle gevolgen van dien.

Dit is voor een welvarend land als Nederland onacceptabel.
De SP wil daarom dat de supermarkten met hun miljardenwinsten bijdragen aan de samenleving met een verhoogde winstbelasting, zodat de BTW naar beneden kan. Zo worden de boodschappen betaalbaar. Een kwestie van solidariteit.

Help mee, Stem SP!

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.