Investeren in betrokkenheid

3 juli 2015

Investeren in betrokkenheid

Een Kadernota is doorgaans een potloodschets voor de tijd die voor ons ligt; en wordt 'ingekleurd' met de begroting – later in het jaar. De Kadernota die voorligt heeft echter een sterk gehalte van 'op de winkel passen': het is een feitelijke opsomming van veranderende financieringsstromen en eerder gemaakte afspraken, maar nieuwe concrete beleidsvoornemens staan er niet in.

Dit kun je wellicht weinig ambitieus vinden, maar misschien is het wel even beter zo. Op nationaal niveau
wordt er al zoveel gerotzooid, dat het maar goed is dat de gemeente daar geen schepje bovenop doet.

Toch hadden we wel gehoopt dat de gemeente tegenwicht zou bieden tegen het rampbeleid van Rutte. Als Den Haag de zorg kapotbezuinigt, moet Veenendaal daar tegenin gaan. Het Veenendaalse bestuur houdt echter nog steviger de hand op de zorgknip; om aan het eind van het jaar geld over te houden om het gat
in de parkeerexploitatie te dichten. Schandelijk.

Het College zou een voorbeeld moeten nemen aan de 1300 Veenendalers die bij ons de volkspetitie 'Red de
Zorg' hebben getekend. Niet braaf meebezuinigen met Rutte, maar investeren in het welzijn van de samenleving.

Ook op de Sociale Werkplaats is het onrustig. Een groep werknemers van IW4 heeft het afgelopen jaar aan
de bel getrokken, vanwege problemen die zij ervaren. Bij veel SW-bedrijven in Nederland zijn er soortgelijke problemen, en de Nationale Ombudsman heeft hierover een rapport geschreven. Hij vindt dat de gemeente er directer moet zijn voor de SW'ers en dat het contact met het bedrijf niet alleen via de directie moet gaan. Wij zijn het daarmee eens.

Het gemeentebestuur moet er zijn voor haar inwoners. De zorgvrager, de werkzoekende, de SW'er, de ondernemer. Op de winkel passen is niet genoeg; je moet investeren in betrokkenheid!

Deze tekst verscheen afgelopen woensdag op de gemeentepagina in de Veenendaalse Krant

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.