Oorlog is mensenwerk. Vrede ook.

21 september 2017

Oorlog is mensenwerk. Vrede ook.

Foto: SP Veenendaal

Het is deze week Vredesweek. SP Veenendaal schenkt hier ook dit jaar weer aandacht aan. Dagelijks verschijnt er een vredestekst op de website en op donderdag 21 september, de Internationale Dag van de Vrede, is er een bescheiden wake voor het gemeentehuis, om aandacht te vragen voor vrede.

Als wij aandacht voor de vrede vragen, krijgen wij vaak het verwijt een open deur in te willen trappen. Iedereen is toch voor vrede?
Was het maar waar - want dan hadden we het. In plaats daarvan zien wij regeringen en organisaties kiezen voor een pad van geweld.

We zien een genocide voltrekken in Myanmar. We zien dat Noord Korea zich opmaakt voor een nucleaire oorlog. We zien de VS hun internationale betrekkingen op scherp zetten. We zien een voortdurende strijd in Syrie. We zien aanslagen in Lille, Cambrils, Barcelona, Manchester, Londen en Charlottesville. En dan is er nog zoveel geweld dat wij niet eens (meer) zien.

Al dat geweld zorgt voor talloze doden en gewonden. Verscheurde families. Diepgaande trauma's. Onmogelijk grote vluchtelingenstromen. Schade aan natuur en milieu. Vernietiging van cultureel erfgoed. Onklaar maken van infrastructuur en voorzieningen. Verbroken sociale verbanden.
Dit alles, als gevolg van keuzes die door mensen gemaakt worden.

Als de mens kan kiezen voor oorlog en geweld, kan zij echter ook kiezen voor vrede. Wat de SP betreft is dat de wenselijke optie. Hierin zijn we niet naief; ook wij zien dat militair ingrijpen in sommige situaties onvermijdelijk - of zelfs wenselijk - is. Als er een volkenrechtelijk mandaat is, als de inzet proportioneel is, en als het ingrijpen uitzicht op een betere situatie brengt. Vaker niet dan wel doen situaties zich voor waaraan die voorwaarden wordt voldaan. Dus kiest de SP vooral voor geweldloze oplossingen; volhardt zij in haar pleidooi voor vrede.

Deze keuze dragen wij uit. Met trots. Maar zonder een monopolie op deze positie te claimen. Een monopolie dat wij overigens niet eens WILLEN.
Wij weten dat wij niet alleen staan in onze keuze voor vrede. Tal van Individuen, organisaties, bedrijven en politieke partijen delen mee in deze keuze. Gelukkig maar.

Foto: SP Veenendaal

Deze keuze verdient het om uitgedragen te worden. In eendracht.
Wij doen dat, niet alleen in de Vredesweek, maar bijvoorbeeld ook in het weekend voor kerst. Dan houden wij een vredesmars door het centrum van Veenendaal.
We roepen dan ook alle andere politieke partijen, kerken, moskeeen, organisaties, verenigingen, ondernemers, en inwoners van Veenendaal op om mee te lopen. Om, samen met ons, de keus voor vrede een stem te geven.

Wilt u ons alvast laten weten dat u meeloopt? Of wilt u meedenken en/of meehelpen in de organisatie? Neem dan contact me ons op via veenendaal@sp.nl
U bent meer dan van harte welkom. Want we doen het graag samen. Met elkaar.

Reacties

Het is een indrukwekkende week geweest, mooie teksten, goede foto's, door vele handen is hier aan gewerkt. Mooi!

Vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.