Vanaf de Tribune; Afl. 15 Stoepkrijt en andere (e)moties

29 oktober 2017

Vanaf de Tribune; Afl. 15 Stoepkrijt en andere (e)moties

Een spannende avond weer, met als onderwerpen:
Visie op de toekomst 2040, de begroting waarbij geld gereserveerd moet worden voor het stadsstrand, en het is heus: Moet het verbod op stoepkrijten verwijderd worden uit de APV?

Om met het laatste te beginnen: een spannende stemming,uitslag 17 tegen,16 voor. Rara, hoe kan dat? In de voorliggende vergadering waren de meeste stemmen voor het verwijderen! Zo’n uitslag heb ik meer gezien bij een belangrijk onderwerp: nl de Koopzondag!

O ja, daar was ook nog een onderdeel over. Namelijk of de beperking van het aantal evenementen op zondag in de APV moest. Ook hier was de uitslag: 17stemmen tegen (het eruit laten), 16 stemmen voor!

Verder was er een voorstel om het aanlijn verbod voor honden te verscherpen, uitslag bij mij niet opgemerkt, en een voorstel over  een verbod op de verkoop van vuurwerk bij Supermarkten (categorie 1, het lichtste vuurwerk). Ook hier heb ik de uitslag niet goed van meegekregen, maar in beide gevallen was de meerderheid tegen.

Wat ik wel goed meegekregen heb (dank voor het duidelijk uitspreken van de motie en het antwoord erop) is de motie waar de raad bijna unaniem achter stond, om de afvalstoffen heffing te verminderen voor die mensen die medisch afval moeten verwijderen. Toch weer een kleine 4 euro op de toch al hoge kostenpost die deze bewoners hebben door stapeling van medische kosten!

Foto: Gemeente Veenendaal

Een besluit waar helemaal unaniem voor voor gestemd werd, was de toekomstvisie voor het Jaar 2040, wat symbolisch aan de burgemeester werd overhandigd door Dylan Lochtenberg, voorzitter van deze commissie! Door verschillende partijen werden er hier en daar wel kritische geluiden op gegeven (CU, SGP o.a) maar omdat ze met het meeste wel content waren, werd de motie aangenomen. Door dit onderwerp werd trouwens heel snel heengegaan, want de klok gaf alweer 23.00 uur aan.

Tot slot een opmerking van mijn kant:
Als je op de Tribune zit, krijg je helaas niet alles mee wat er beneden gezegd wordt. Is er een mogelijkheid dat verschillende leden van de raad in gesprek gaan met bijvoorbeeld de heer Janssen (Pro Veenendaal), Jan Breur of anderen die duidelijk articuleren? Dat is vast goedkoper dan een ringleiding leggen op de Tribune...

En verder...

Zoals gezegd was er bij de bespreking van de begroting een discussie over het stadsstrand. Het ging daarbij pittig aan toe. Enna heeft thuis, op de 'digitale tribune' meegekeken. Haar reactie op die bespreking lees je HIER.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.