SP lanceert grote enquête over zondagopenstelling supermarkten

20 juli 2015

SP lanceert grote enquête over zondagopenstelling supermarkten

Foto: Jan Breur

De Veenendaalse afdeling van de SP heeft op haar website een enquête gelanceerd, waarin mensen hun mening kunnen geven over de mogelijke zondagopenstelling van supermarkten in Veenendaal.

Naar verwachting debatteert de gemeenteraad in september de mogelijkheid voor supermarkten om op zondag open te gaan.

Dit biedt kansen en bedreigingen voor zowel supermarkthouders, winkelpersoneel, consumenten als werkzoekenden. De SP wil, om de juiste beslissing te maken, graag weten hoe hierover gedacht wordt.
Daarom heeft de partij enquêtes opgesteld, voor verschillende belanghebbende doelgroepen.

Omdat de mening van het supermarktpersoneel in deze kwestie het zwaarst weegt, is de enquête voor deze doelgroep al eerder van start gegaan; in juni. Tot dusver hebben reeds 42 supermarktmedewerkers gereageerd om hun mening te geven. Vanaf vandaag bestaat er de mogelijkheid voor andere doelgroepen om ook op veenendaal.sp.nl hun mening te geven.

De SP onderscheidt vier belanghebbende doelgroepen: Personeel, supermarktleiding, werkzoekenden en consumenten.

De zondagopenstelling van supermarkten is een idee van de PvdA. Bij het openen van winkels op zondag heeft de SP van oudsher een “nee, tenzij” positie ingenomen in Veenendaal; voor de SP is het een vereiste dat er voldoende draagvlak is, alvorens hiermee in te
stemmen. Het is mede om die reden dat de SP dit draagvlak onderzoekt.

Naar verwachting heeft de SP een sleutelpositie in de stemming van de gemeenteraad: de stem van de SP is voor zowel de voor- als tegenstanders nodig voor een meerderheid. Het zal van de uitkomsten van deze enquête afhangen welk 'kamp' door de SP aan een meerderheid zal worden geholpen...

Foto: Jan Breur

Reacties

vanuit mijn christelijke overtuiging ben ik tegen de openstelling van winkels op zondag.
Mag er ook een dag rust zijn in deze drukke samenleving? Altijd moet alles maar doorgaan, het lijkt wel of wij mensen ook niet met een dag rust om weten te gaan. Dan maar alle winkels open, hebben we in ieder geval iets te doen. Blijf alstublieft af van deze rustdag.

Beste Caroline,

Natuurlijk mag er ook een rustdag zijn. We ervaren een collectieve rustdag als iets zeer waardevols in onze samenleving. Vandaar dat wij er zeer zorgvuldig mee omgaan.

Wij gaan niet akkoord met het openstellen van winkels op zondag, tenzij blijkt dat hier een duidelijke vraag naar is.

ik ben tegen de zondagsopenstelling. in de 1e plaats vanuit principieel oogpunt. onze goede God heeft ons een rustpunt gegeven in onze wekelijkse jacht om het bestaan. er zijn noodzakelijke werkzaamheden en die moeten op zondag natuurlijk gewoon door gaan. Maar daarna nog het volgende:
bij een volledige zondags openstelling gaan de kleine middenstanders het loodje leggen. daar is geen twijfel over. het winkelpersoneel van de groot grutters die wel meedoen, verliest zijn zondagstoeslag. zie de textiel detail handel, die dat voor elkaar krijgt via een hele kleine vakbond! en "last but not least" wij als consument gaan het gelag betalen. als er straks een paar groot grutters overblijven dan gaan de prijzen gegarandeerd extra omhoog. wel eens gehoord van een oligopolie?. de zondags openstelling creëert namelijk geen meer omzet maar alleen een verschuiving van omzet, maar het groot winkelbedrijf heeft wel extra kosten, al helemaal als de afschaffing van de zondagstoeslag voor het personeel toch nog even op zich laat wachten. in Ede zien we dat het niet werkt als de politiek het bedrijfsleven de zondags openstelling opdringt.de kleine middenstander gooit dan - zolang hij het nog volhoudt - op maandag zijn winkel dicht. lekt er dan geen omzet weg naar welke buurgemeente dan ook?
daarom ben ik mordicus tegen de zondags openstelling

Ben tegen zondagsopenstelling winkels.
Zal daar ook niet meer kopen.

Ik ben tegen de openstelling. Ten eerste vanwege de zondagsrust en ten tweede de winkels zijn elke dag al heel lang open en dan heb je toch voldoende tijd voor boodschappen doen.

Uit overtuiging ben ik tegen de koopzondagen,laat ons zuinig zijn op de rustdag die we altijd hebben genoten.Kleine middenstanders zijn de dupe en verwacht nu niet dat er meer uitgegeven gaat worden, het is een verschuiving van geld stromen naar de groot winkelbedrijven,en die hebben het straks voor het zeggen.En dan hebben we het nog niet over het personeel wat in het begin nog wat meer betaalt krijgt, ook dit is straks van de baan men krijgt dan gewoon 100% en anders geen baan.
Conclusie de verliezers zijn op langer termijn: de middenstanders het personeel, en daarna het winkelend publiek.
Begrijp de P vd A niet die zegt op te komen voor de arbeiders volgens mij hebben laten zij hiermee zien dat zeer liberaal zijn. Ze kunnen zo opgaan in de VVD.

ben tegen de koopzondag

Tegen koopzondagen het leven is al hectisch zat. Koopzondagen maakt meer kapot dan je lief is.
ook uit christelijk standpunt.

Vanwege geloofsovertuiging ben ik tegen de koopzondag. In
In de winkels die op zondag opengaan zal ik niet meer kopen.

Buiten het feit dat God ons 1 rustdag heeft gegeven vind ik het ook een farce dat na zoveel moeite en hard werken men zich in het verleden voor dingen heeft ingezet waar wij nu volop van profiteren, zoals vrij weekend, vakantie, cao' s en wat niet meer, men een groot deel van deze dingen overboord wil gooien. Het gaat niet meer om recht of voorrecht, maar vooral om wat Ik wil.
Her is een heerlijke, rustige familiedag ,de Zondag. Ik moet er niet aan denken dat de vrachtwagens moeten laden en lossen, de karretjes over de straat rammelen . Laat ons aub één dag die rust!

Geen winkels open op de zondag, de rustdag.

Om principiële redenen ben ik tegen koopzondagen. Zes dagen is genoeg om alle boodschappen te doen. Een rustdag in een week is een goede zaak en dan niet verdeeld over alle dagen van de week maar uitsluitend op de zondag Een dag allemaal tegelijk (behalve de noodzakelijke beroepen) vrij. Het geeft de mens en dier de nodige rust. Onze God, die onze Schepper is heeft dit zo geregeld. Wie is er wijzer dan de Almachtige God?

Ik ben tegen de openstelling van winkels op zondag:
1. uit principieel oogpunt. Laat de zondag een rustdag blijven.
2. Uit maatschappelijk en sociaal oogpunt. De zondag is hét moment voor het samenzijn als gezin. Ook in de familierelaties.
3. Het zal alleen kostenverhogend werken.
4. Wat gebeurt er met het personeel dat op zondag niet werkt om principiële redenen? Is hun werkplek op de doordeweekse dagen gegarandeerd?
5. Juist ook de SP zou zich moeten inzetten voor het sociaal gebeuren binnen de gezins- en familierelaties waarvoor de zondag vanouds de dag is.
6. Waarom in Veenendaal zoveel mensen op het hart trappen met dit voorstel?
7. Er zijn meer dan voldoende dagen en avonden waarop men de boodschappen kan doen.

De bijbel en dus onze Heere God is daar heel duidelijk over. 6 dagen en GEEN 7 dagen werken. De zondag is de rustdag.
S.P NEEM EEN BIJBELS BESLUIT!!!!

In de Bijbel heeft onze God de richtlijnen gegeven voor ons mensen. Daarin staat heel duidelijk: gedenkt de sabbatdag dat gij die heiligt en niet om de zondag in te vullen als een werkdag.
Economisch zal het niet bijdragen aan een grotere omzet.
Welke avond je ook kiest de winkel is bijna alleen gevuld met vakkenvullers. SP neem je beslissing op Bijbelse gronden en dien hiermee de Veenendaalse gemeenschap.

Geachte heer Budding,

Hoewel veel SP'ers troost en inspiratie putten uit de bijbel, en ikzelf behoor daar ook toe, is de SP geen partij die zich baseert op het christendom. In die zin is het niet aan de SP om een bijbels besluit te nemen.

De SP heeft haar eigen kernwaarden: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Het zijn deze morele plechtankers waar wij onze standpunten op baseren.

Veel mensen zien diezelfde kernwaarden terug in de lessen van Jezus, en daarom voelen veel christenen zich thuis bij de SP. Maar de SP is er niet alleen voor Christenen, maar voor alle mensen.

Vanwege dat laatste kan een standpunt van de SP niet gebaseerd zijn op de bijbel. SP-standpunten kunnen wel overeenkomen met de bijbel.

Afhankelijk dus van wat u met "bijbels besluit" bedoelt, kan de SP wel of niet aan uw wens tegemoet komen.