INTERVIEW: Het jaar van Sietse van der Bij

1 januari 2017

INTERVIEW: Het jaar van Sietse van der Bij

Foto: SP Veenendaal

Sietse van der Bij, die al enkele maanden aanschoof in de fractiekamer, is in 2016 namens de SP toegetreden tot de raadscommissie. In de raadscommissie worden er geen besluiten genomen, maar vindt er inhoudelijke voorbereiding plaats op het debat en besluitvorming in de gemeenteraad.

In korte tijd had Van der Bij al een reputatie opgebouwd als fervent voorvechter van sociale woningbouw. In het kader van de jaarwisseling stellen we hem enkele vragen...

Foto: AJ Breur

Sietse van der Bij aan het woord in de raadscommissie.

Hoe bevalt het om lid te zijn van de raadscommissie?
Het bevalt enorm goed, het is een omgeving waar we in goed overleg elkaar weten te versterken met onze persoonlijke inzichten en ervaringen.

Je was al jarenlang actief voor de SP, maar nog niet binnen de muren van het gemeentehuis. Was dat erg wennen?
Het voelde meteen als een soort van thuiskomen. De fractieoverleggen brengen veel huiswerk/leeswerk met zich mee maar de besprekingen die we hebben geven ook energie. In de raadszaal voel ik me ook steeds meer thuis. Blijkbaar verliep dat proces ook snel. Want niet veel mensen is het bijvoorbeeld gegeven om 10 minuten na aanname van de commissieplek al genoemd te worden door toenmalig wethouder Beckerman dat de ingediende motie duidelijk van de hand van de heer Van der Bij is. Al met al strijd ik in de raadszaal voor dezelfde mensen en waarden als we wekelijks buiten op straat doen.

Hetzelfde jaar dat jij raadscommissielid werd, was het tiende jaar van Jan Breur als raadslid en fractievoorzitter. Speel je niet enorm de tweede viool?
Jan is de man met de ervaring en het historisch besef (soms ook in de raadzaal) daar maak ik enorm graag gebruik van. Echter hebben we een goede rolverdeling gemaakt wat betreft onderwerpen. Daarbij laten we elkaar los in de voorbereiding op de stukken voor de commissie. Daardoor is er wel een duidelijk verschil van stijl maar zeker niet van inhoud. Door deze vrijheid lukt het ook om geen voorlezer vanaf papier te worden. De debater met feiten in mij komt soms los in de raadszaal. Dat hebben enkele collega's al mogen merken...

Foto: Renate Breevaart

Sietse van der Bij (r), met fractievoorzitter Jan Breur (l) en informateur Bort Koelewijn (m).

En binnen een goed halfjaar viel het College, en zat je met Jan Breur aan tafel met de informateur. Hoe was dat?
Het was een interessant gesprek met de heer Koelewijn waarin we beide onze rol speelden. Uiteindelijk kwam er een duidelijk verhaal op tafel waarbij Jan de rode draad had neergelegd en ik aanvulde waar nodig geacht. Al met al kwamen we met het duidelijke verhaal dat Veenendaal een sterk bestuur met vertrouwen moesten krijgen welke het collegeakkoord onderschreven. Het was een aangenaam gesprek en gaf veel vertrouwen in het werk dat de heer Koelewijn zou leveren.

Wat vind je van de uitkomst van het formatieproces?
Het laat zich heel lastig uitleggen dat vijf mensen onderling een probleem hebben, er dan één als zondebok uitkiezen en die dan door de raad weg willen laten sturen. Wanneer de raad dit dan niet wil doen, er dan 4 opstappen. Waarop ook die 5e opstapt.  Dat dan nu de conclusie is dat alle vier de wethouders terug keren op hun plek. Al met al is het standpunt zoals door Jan Breur uitgesproken op de laatste raadsvergadering precies hoe ik me er over voel. "Tegen de terugkerende wethouders afzonderlijk zeg ik: 'fijn dat u er weer bent; ik verheug me op het hervatten van de samenwerking'. Echter, tegen de club als geheel zeg ik: 'wat doet u hier? U heeft uw kans gehad, en dat bleek niet te werken'."

Foto: SP Veenendaal

Sietse van der Bij, met ouders en vriendin bij zijn benoeming.

Wat is voor jou het hoogtepunt van het politieke jaar 2016?
In de 1e periode ben ik vooral bezig geweest aan de randen van voorstellen en moties en duidelijk uit te leggen waar de inwoners behoefte aan hebben. Trots ben ik dat ik een eigen stijl heb weten te ontwikkelen waarin ik duidelijk altijd onze inwoner voorop stel en het mij lukt om dit in een geheel eigentijdse, duidelijke en korte spreekstijl neer te leggen. Daarnaast doordrukken waar nodig is, complimenterend naar anderen maar ook inhouden waar dat beter is. Kleine successen zijn daardoor al behaald maar ik verwacht er nog veel meer voor de mensen die wij vertegenwoordigen.

Wat is jouw grote (politieke) wens voor 2017?
2017 is het jaar van de landelijke verkiezingen, maar juist ook het jaar om te laten zien wat wij willen verbeteren aan Veenendaal. Mijn wens is dat we de mensen in de gemeente nog beter weten te bereiken. Dat onze ongelooflijke sterke groep vrijwilligers behouden blijft en we deze uitbreiden door nog sterkere binding met onze doelen. Dan zullen onze voorstellen, inbreng en acties dan elke dag sterker zullen worden daardoor. Ik geloof dat dat uiteindelijk écht een verschil maakt voor al onze inwoners.

Foto: Cor van Londen

Sietse van der Bij; Supporter van het Nationaal Zorgfonds.

Gelukkig nieuwjaar!

Lees ook: