Duiventil

Duiventil

Foto: Jan Breur

Over afscheid en aantreden

In de gemeenteraad van Veenendaal neemt er wel eens iemand tussentijds afscheid, maar heel vaak gebeurt dat niet. In Provinciale Staten gebeurt dat aan de lopende band. Sinds ik in de provincie actief ben, heb ik nog maar één statenvergadering meegemaakt dat er niet iemand afscheid nam en/of nieuw geïnstalleerd werd.

En ook deze eerste vergadering van het nieuwe politieke seizoen begon met een afscheid.

Een PvdA'er nam afscheid; hij is ergens benoemd tot wethouder.
En daar bleef het niet bij. Bij aanvang van de vergadering werd ook aangekondigd dat we de volgende keer afscheid mogen nemen van Veenendaler Arjan Koerts (ChristenUnie), die mij wel eens een lift naar huis gaf. Erg jammer - en niet alleen omdat ik voortaan zelf vervoer moet regelen.

Het statenlidmaatschap kan erg vluchtig zijn.
Provinciale Staten is een duiventil, waar constant in- en uitgevlogen wordt.

Niet dat er geen blijvertjes zijn. René Dercksen van de PVV zit al jaren in de staten. Maar bij aanvang van het nieuwe seizoen bleek ook de PVV verdwenen te zijn. Dercksen en zijn fractie zijn verdergegaan onder de vlag van BVNL. De ene radicale ex-VVD'er (Wilders) ingeruild voor de andere radicale ex-VVD'er (Van Haga). Zo makkelijk gaat dat kennelijk op rechts.

Niet dat de partijwissel veel invloed op zijn inhoud heeft gehad. Toegegeven; hij orakelde wat minder dan gebruikelijk over massa-immigratie, maar dat kan toeval zijn. Ondertussen presteerde hij het wel om een motie in te dienen waarin hij zelfingenomenheid als waanzin bestempelde en tegelijkertijd met Erasmus koketteerde. Ik complimenteerde hem voor deze ironie.
Het punt in zijn motie, dat er teveel geld beschikbaar was voor de aanbesteding voor foto- en videomateriaal, onderstreepte hij door te roepen dat mensen niet kunnen rondkomen. Op zich waar, maar uit zijn mond ongeloofwaardig - aangezien BVNL geen steun gaf aan onze moties om regie te pakken in sociale woningbouw en daarmee de positie van huurders te versterken. Gelukkig hadden we hun steun niet nodig voor een meerderheid. Hun motie, een sterk staaltje symboolpolitiek, ging daarentegen roemloos ten onder.

En zo kwam er een einde aan de eerste vergadering van de Staten in het nieuwe seizoen. Die duiventil, waar volop gekoerd wordt - en continu wordt in- en uitgevlogen.
Het grote in- en uitvliegen gaat trouwens in maart plaatsvinden. Dan zijn de Provinciale Statenverkiezingen. Ik ben benieuwd hoe het politieke landschap er dan uit zal zien.
En ik vraag mij stiekem ook een beetje af welke 'duiven' er voor die tijd nog uitvliegen...

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.