Drukte rond zondagsopening winkels

19 september 2016

Drukte rond zondagsopening winkels

Foto: Jan Breur

Afgelopen weekend vond het 'Welkom in Veenendaal'-festival plaats. Tevens was dit de eerste keer dat de winkels op zondag open mochten. Veenendaal was op de been.

Het evenement en de open winkels hebben de nodige bezoekers naar 't Dorp gehaald, dus een zeker succes is dit evenement niet te ontzeggen. Maar de SP wil de superlatieven nog niet uit de kast trekken.

Fractievoorzitter Jan Breur: "Er waren veel mensen; met name op het stadsstrand - waar Toon in 't Zand plaatsvond, en in de Hoofdstraat. Tegelijkertijd viel op dat in de Corridor, en zeker ook in de Scheepjeshof, veel winkels dicht zijn gebleven."

Foto: Jan Breur

Dankzij de SP mogen de winkels op zondag open als er een evenement is ~ en blijven ze de overige zondagen dicht. Breur: "De koppeling met evenementen lijkt op het eerste gezicht een goede. Je bent erdoor minder afhankelijk van het aantal winkels dat open gaat om publiek in 't Dorp te krijgen; en de winkels die wel open gaan pikken wat van de reuring mee. Het maakt het centrum belevingsgerichter; en dat is wat iedereen eigenlijk wil."

Of zondagopenstelling voor winkels ook lucratief is, is afwachten. "Mijn eerste indruk was, dat er vooral kijkpubliek was - en niet zozeer kooppubliek,"zegt Breur, "maar de geluiden die er nu uit de winkels bij ons binnen komen, duiden toch op een flinke omzet. Dat is mooi, maar wees reëel: blijft dat zo als het nieuwtje er eenmaal af is?"

Foto: Cor van Londen

Kerkelijk Veenendaal

Uit de kerkelijke hoek is er verschillend gereageerd op de eerste zondagopenstelling. Het meest in het oog springend was de Oude Kerk, die de gelegenheid te baat nam om een hand uit te steken naar de bezoekers van 't Dorp. Zij organiseerden een extra, laagdrempelige, dienst en een ontmoetingsgelegenheid met koffie en thee. Hiervoor heeft de SP in de afgelopen week haar waardering geuit.
Vanuit de Oude Kerk is het streven kenbaar gemaakt om dit bij elke zondagsopenstelling te doen.

Maar niet iedere christen ziet in de zondagsopenstelling een kans voor ontmoeting. Zij voelen zich genoodzaakt om deelnemende winkels in het vervolg te boycotten. Diverse winkeliers hebben een brief ontvangen dat, zolang zij deelnemen aan de zondagopenstelling, zij niet meer op de klandizie van dezen of genen hoeven te rekenen.
Dit is een reactie die te verwachten viel, zeker voor degenen die het onderzoek dat de SP vorig jaar deed naar het draagvlak voor een eventuele zondagopenstelling van supermarkten hebben gelezen.
Breur: "Ik kan me voorstellen dat winkeliers het niet prettig vinden om zo'n brief te krijgen. Maargoed: de klant bepaalt waar hij koopt en waarom. En deze groep doet dat met open vizier, zodat de winkelier kan bepalen of die er wat mee doet. Niet fijn, maar wel eerlijk."

Enkele Veenendalers zagen in het feit dat er winkels open gingen aanleiding om de vlag halfstok te hangen. Wat de SP betreft is dat een smakeloze vorm van protest.
"Een vlag halfstok is een teken van nationale rouw," geeft Breur aan, "dat doe je om de gevallenen te denken bij de Dodenherdenking op 4 mei, of bij rampen zoals de MH17. Het is volkomen respectloos richting de slachtoffers en hun nabestaanden om een incidentele winkelopening op gelijke hoogte te stellen als deze tragedies."

Bij Stilok...

Foto: SP Veenendaal

Op maandag 19 september was Breur te gast in het radioprogramma Accent op Stilok Radio. Hier blikte hij terug op het evenement.

Hij gaf aan dat hij vooral buiten veel mensen op de been zag, maar dat het in de overdekte winkelgebieden opvallend rustig was.

Er is gesproken over het verschil tussen een wekelijkse koopzondag, en een openstelling bij (maximaal zes) evenementen. Hierbij werd Breur de vraag voorgelegd of er geen compromis tussen mogelijk was, waarop Breur in herinnering bracht dat de huidige regeling al een compromis is.

De gemeenteraad bestaat uit 33 raadsleden, waarvan er 16 een wekelijkse koopzondag willen, en 16 helemaal nooit een koopzondag. Het laatste lid is Breur zelf, die namens de SP zijn standpunt probeert af te stemmen op de behoeften van de ondernemers en hun personeel.

Ondertussen, in Rhenen...

Niet alleen in Veenendaal is (de discussie rondom) de koopzondag actueel; in Rhenen is dit eveneens het geval. Hier heeft de VVD voorgesteld om de supermarkten wekelijks op zondag open te laten gaan.

Na een bewogen Stadsgesprek en een enquête door de gemeenteraad zou er op 5 juli over het voorstel worden gestemd; dit is afgelopen week geworden.

Dankzij een meerderheid in de gemeenteraad heeft dit voorstel het gehaald.

Foto-impressie

Foto: Cor van Londen

Buiten, zoals bij "Toon in 't Zand" en in de Hoofdstraat, waren er veel mensen op de been...

Foto: Jan Breur

In de overdekte gebieden, zoals de Scheepjeshof en de Corridor bleef het echter overwegend stil...

Foto: Jan Breur

CONTRAST: terwijl de kerk trots open was op zondag, bleven nagenoeg alle winkels in de Scheepjeshof dicht...

Foto: SP Veenendaal

Jan Breur te gast bij Accent op Stilok Radio, alwaar hij terugblikt op de eerste zondagopenstelling van winkels.

Het glas is half leeg of half vol!
Of had de SP het liever gezien dat het geen succes was?

Albert, we zijn blij met het succes. Maar blij zijn hoeft toch niet persé blinde euforie te zijn?