Sietse's grote moment

Sietse's grote moment

Foto: SP Veenendaal

Installatie en aanzoek

"Beste Sharon," zei Sietse in de microfoon die hij al een tijdje in zijn achterzak hield. "Ooh," zei Jan tegen GroenLinks-raadslid Tijs van der Weele, "ik weet wat dit is!"
Gespannen, maar met een grijns van oor tot oor, keken ze toe hoe de situatie zich ontvouwde...

Installatie

Enkele minuten eerder was Sietse beëdigd als raadslid. Iedereen dacht dat dit het hoogtepunt van zijn avond zou zijn. Al bijna acht jaar zette hij zich in voor de gemeenteraadsfractie van de SP. Daarbij verzette hij het werk van een volwaardig raadslid - hoewel 'de kiezer' hem die functie tot tweemaal toe had ontzegd. Zowel bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, als die van 2022, stond Sietse op de tweede plaats van de kieslijst van de SP. En beide keren werd de partij maar één zetel toegekend.

Nu kreeg hij eindelijk waar hij zo hard voor gewerkt had.
Fractievoorzitter Jan Breur maakte plaats. Om zowel in de gemeenteraad als in Provinciale Staten een éénpersoonsfractie te leiden; dat was iets teveel van het goede. En Jan zag in hem, Sietse van der Bij, een waardig opvolger.
Zijn tijd was gekomen.

De commissie geloofsbrieven adviseerde positief over zijn toelating in de gemeenteraad. De burgemeester las de beloftetekst voor, en hij antwoordde: "Dat verklaar en beloof ik."
En met die woorden was het zover: Sietse van der Bij was raadslid geworden.

Aanzoek

Toen de vergadering was gesloten, was het tijd voor de felicitaties.
Sietse keek de griffier aan, die hem een microfoon overhandigde. Gezwind liet hij deze in zijn achterzak glijden.
De raadsleden, het College van Burgemeester en Wethouders, medewerkers en publiek liepen langs, en schudden hem de hand.

"Nog niet de zaal verlaten," zei burgemeester Kats tegen de mensen die Sietse's hand reeds hadden geschud. "Wie echt weg wil mag natuurlijk gaan, maar dan mis je wel wat."
Dit moest verband houden met die microfoon...

En toen was het de beurt aan Sharon, Sietse's partner, om het kersverse raadslid te feliciteren. Dat was het moment waarop Sietse de microfoon pakte. "Beste Sharon," begon hij...
Sietse vertelde het verhaal hoe hij en Sharon elkaar leerden kennen als collega's bij een speelgoedwinkel. Hoe zij een stelletje werden, samen gingen wonen, en de kinderen - Milan en Maan - kregen. En dat er nog één ding nodig was om het plaatje af te maken.
Hij haalde een ring tevoorschijn, en stelde DE vraag:
"Wil je met me trouwen?"

En het antwoord was JA...

Meer over Sietse:
Meer over deze raadsvergadering: