De hulptroepen zijn gearriveerd!

26 april 2022

De hulptroepen zijn gearriveerd!

Foto: SP Veenendaal

Raadscommissieleden maken de fractie compleet

Bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen behaalde SP Veenendaal slechts één zetel. Maar dat betekent niet dat raadslid Jan Breur er in zijn eentje voorstaat.
Op donderdag 21 april werden de raadscommissieleden geïnstalleerd; namens de SP zijn dat Sietse van der Bij, Yolande de Meer en Tilmann van de Loo...

Raadscommissieleden, ook wel schaduwraadsleden genoemd, hebben weliswaar geen stem of zetel in de gemeenteraad, maar kunnen van enorme waarde zijn in het politieke werk. In de voorbereiding - inclusief de Beeldvormende Avonden en de Raadscommissies - doen zij volop mee.

Installatie

Foto: SP Veenendaal
Aan de "grote roerganger" van SP Veenendaal, Jan Breur, viel de eer ten deel om de raadscommissieleden te installeren. Normaalgesproken is dat de taak van de burgemeester, maar die was ziek. En in dat geval is het aan het  langstzittende raadslid (de raadsnestor) om de raadsvergadering voor te zitten. En met zijn zestien reeds vervulde dienstjaren in de gemeenteraad zit Breur langer dan wie dan ook in de Veense gemeenteraad.

Deze raadsvergadering was de eerste waarin er een beroep op hem werd gedaan voor deze taak, en zijn vuurdoop was gelijk een pittige. Hij moest namelijk maarliefst 23 Raadscommissieleden installeren.

Foto: SP Veenendaal

De commissie die de geloofsbrieven had gecontroleerd had geen ongeregeldheden gevonden. En de raad stemde in met alle voordrachten.
Hierop kon voorzitter Breur bij alle kandidaat-raadscommissieleden de eed (Zo waarlijk helpe mij God almachtig) of de gelofte (Dat verklaar en beloof ik) afnemen.

"Ik vond het echt bijzonder dat voorzitter Jan, onze eigen fractievoorzitter, de eed of belofte af mocht nemen," blikt het kersverse raadscommissielid Yolande de Meer terug. Nadat Breur iedereen had geïnstalleerd en gefeliciteerd ontstak de zaal in applaus.

Felicitaties

Foto: SP Veenendaal

De voorzitter maakte een rondje om alle raadscommissieleden persoonlijk te feliciteren. Daarna volgden de gemeenteraadsleden en de andere aanwezigen, die in grote getale naar het gemeentehuis waren getoogd om te delen in deze heugelijke gebeurtenis.

Namens het bestuur van SP Veenendaal was organisatiesecretaris Toke van de Rovaart aanwezig om de kersverse fractieleden te voorzien van felicitaties en een geschenk. Ook oud-raadscommissielid AJ Breur was naar het gemeentehuis gekomen om de installatie van zijn opvolgers gade te slaan. Zijn tijd als raadscommissielid kwam ten einde bij de gemeenteraadsverkiezingen. "Dat klinkt dramatisch, maar is het niet," aldus Breur. "Ik had zelf aangegeven, dat het tijd werd voor een aantal anderen in onze fractie om op dat toneel te gaan optreden en dat ging nu gebeuren."

Zie ook:

Het vernieuwde TEAM SP staat te trappelen om aan de slag te gaan.
Met elkaar voor Veenendaal!

We stellen voor:

Jan Breur

Gemeenteraadslid, fractievoorzitter

Jan heeft een enorme staat van dienst opgebouwd in zijn jaren in de SP. Hij is één van de oprichters van SP Veenendaal, de Veense Jongerenraad en Veenendalers Voor Vrede. Hij is de eerste SP'er die ooit in de gemeenteraad van Veenendaal is gekozen. Inmiddels is hij 16 jaar raadslid, en heeft hij de status van 'raadsnestor' bereikt. Daarnaast is hij fractievoorzitter van de SP in de Provinciale Staten van Utrecht.
Voor zijn inspanningen voor de SP is hij begin dit jaar onderscheiden met de Zilveren Tomaat.

Sietse van der Bij

Raadscommissielid, vice-fractievoorzitter

Ook Sietse draait al aardig wat jaartjes mee in de fractie. In 2016 werd hij voor het eerst geïnstalleerd als raadscommissielid, nadat hij enkele maanden daarvoor op de achtergrond meedraaide.
Sietse is de rechterhand van Jan, en verzet zoveel werk dat hij regelmatig voor volwaardig raadslid wordt aangezien - al heeft hij geen zetel. Vanwege zijn harde werk heeft de fractie besloten hem de titel 'vice-fractievoorzitter' te geven. Sietse houdt zich voornamelijk bezig met wonen en ruimtelijke thema's.

Yolande de Meer

Raadscommissielid

Yolande is initiatiefneemster van 'Koffie, Cake & WMO'. Als voorvechtster van goede zorg werkte ze veel samen met de SP. Die samenwerking leidde tot een lidmaatschap. Yolande denkt al enkele jaren mee in de fractie, is lid van het afdelingsbestuur en is vrijwilliger bij verschillende SP-activiteiten.
In de fractie gaat zij zich uiteraard bezighouden met de zorg, maar ook onderwijs, veiligheid en de energietransitie zullen haar aandacht genieten.

Tilmann van de Loo

Raadscommissielid

Tilmann van de Loo is één van de Veenendaalse SP leden die er van het begin af aan bij waren. Op de achtergrond is hij altijd actief geweest, maar de laatste jaren treedt hij ook steeds meer naar de voorgrond. Hij maakt zich onder andere hard voor behoud van het erfgoed en de historie van de gemeente. In de fractie neemt hij tevens (onder andere) de portefeuilles cultuur en verkeer op zich.
Dit jaar werd Tilmann onderscheiden met de Nico van Ginkel-prijs.

Dit zijn de namen...

Deze helden zetten zich de komende jaren in de raadszaal in voor een beter, socialer en levendiger Veenendaal. Maar, niet alleen in de gemeenteraad, maar ook daarbuiten - in de straten - zal SP Veenendaal haar politiek laten gelden. Immers...

Overal waar onrecht is
trekken wij ten strijde!