Solidair met Oekraïne (10)

4 mei 2022

Solidair met Oekraïne (10)

De kracht van stilstand

Vanavond, 4 mei, staan we stil bij alle Nederlandse slachtoffers sinds de Tweede Wereldoorlog; militairen en burgers die stierven in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.
Veenendalers Voor Vrede staat (bijna) wekelijks stil bij het oorlogsgeweld in Oekraïne. Na een korte onderbreking werd afgelopen zaterdag (30 april) het stilstaan hervat...

Het stilstaan met de Vredesvlag is een kwetsbare activiteit, omdat Veenendalers Voor Vrede een kleine club is. Als er een paar mensen verhinderd zijn, kan de activiteit maar zo komen te vervallen - zoals vorige week (23 april) het geval was.
Maar hoe kwetsbaar de activiteit ook is; zo waardevol is die ook. Help daarom Veenendalers Voor Vrede. Stuur een mail, zodat je kunt helpen bij de momenten met de Vredesvlag.

Ondertussen wordt in Amsterdam ECHT stilgestaan voor de vrede. De havenmedewerkers aldaar weigeren een tanker met Russische diesel te lossen. "Dit schip is niet welkom, omdat wij het als besmet verklaren," zegt bestuurder Asmae Hajjari van vakbond FNV Havens in het NOS Radio 1 Journaal. Het schip ligt nu ter hoogte van Zeesluis IJmuiden zich te beraden wat te doen.

Eerste-Kamerlid Bastiaan van Apeldoorn, die vorige week nog de situatie duidde op de Regioconferentie van de SP, stond deze week stil bij de oorlog in een Opiniestuk in TROUW.
"Rusland – met een economie zo groot als die van de Benelux – is economisch (ondanks het olie- en gaswapen) noch militair een echte grootmacht. Maar het is dus wel een enorme kernmacht," waarschuwt hij. "En het is juist deze combinatie van relatieve economische en militaire zwakte met het bezit van kernwapens die het zo gevaarlijk maakt."

Hoezeer wij ook op vrede blijven hopen...
...we moeten erbij stilstaan dat het nog ingewikkeld wordt om het te bereiken.

wordt vervolgd...

Zie ook:

Solidair met Oekraïne
  1. Campagne onderbroken...
  2. Stop de Oorlog
  3. T-shirts en de Vredesvlag...
  4. Samen bij de Vredesvlag
  5. Doen wat je kunt...
  6. Helpende handen
  7. Lokale actie en mondiale nood
  8. Steek een kaarsje aan
  9. Als de wapens zwijgen...