Natuur

Natuur

Foto: Jan Breur

Over strategie en landschap

Soms spreek je in Provinciale Staten over zaken die ook andere provincies raken. Denk bijvoorbeeld aan de Rijnbrug, waarbij zowel de provincie Utrecht als Gelderland betrokken waren (en wat uitmondde in een bizarre financieel-politieke soap). Maar ook de verstedelijkingsstrategie Arnhem/Nijmegen/Food Valley werd voorgelegd aan de Utrechtse Provinciale Staten...

... dankzij dat kleine hoekje Food Valley bestaande uit Veenendaal, Rhenen en Renswoude. Toevallig de drie gemeenten die ook de SP-afdeling Veenendaal en Omstreken vormen, maar dat terzijde.

In die strategie staat dat er meer woningen moeten komen. Veel meer woningen. En meer werkgelegenheid. En meer mobiliteit. En meer recreatie. En meer groen. En meer alles. En dan nog meer van alles.
Maar waar laat je dat allemaal? De ruimte raakt op een gegeven moment op. De strategie jaagt dus onhaalbare doelen na, en is gebaseerd op drijfzand.

Eerder noemden we deze strategie 'mooischrijverij', en in deze bespreekronde hebben we het stempel 'luchtfietserij' eraan toegevoegd. En uiteraard tegengestemd. Ook indachtig dat wethouder Stroobosscher in de Veense gemeenteraad min of meer heeft toegegeven dat deze strategie voorsorteert op een gemeentelijke herindeling ~ waar wij Veenendaal niet aan willen onderwerpen!

Naar aanleiding van deze strategie had de SGP in Provinciale Staten een motie ingediend, om het open karakter van het Binnenveld te behouden. Een motie die het - in tegenstelling tot die krankzinnige strategie - niet haalde. Aan de SP heeft het niet gelegen; wij hebben voor de motie gestemd.

Het Binnenveld is een uniek gebied tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei. Er zijn veel boeren in dat gebied - en er gebeurt veel moois.
Denk bijvoorbeeld aan Boerderij 'de Hooilanden', en de gebiedscoöperatie.
Boerin Floor de Kanter vertelde er honderduit over op ons laatste Novemberdebat - en ik hing aan haar lippen.
Je wilt de mooie dingen daar niet verstoren. Het landschap, de innovatie, de natuur...

... het was daarom des te opvallender dat GroenLinks tegen die motie stemde. Zitten ze zo vastgeroest in het dogma dat 'de boer' slecht is voor de natuur, dat ze de boeren echt willen laten verdwijnen? Ook als daar flatgebouwen voor in de plaats komen?
Wat het nog bevreemdender maakt, is dat GroenLinks in Veenendaal zich altijd juist heeft hardgemaakt voor het behoud van het Binnenveld. Wist de provinciale GroenLinks-fractie dat niet?

Al met al zou ik het verrassend willen noemen.
Net zo verrassend als JA21 die voor een provinciaal energiebedrijf stemt...

Wordt vervolgd...

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.