Toke’s drukke week

22 mei 2024

Toke’s drukke week

Foto: Jan Breur

Altijd actief, dit bezige bijtje!

De SP is een bruisende club met enthousiaste vrijwilligers, maar zo enthousiast als Toke zijn er maar weinig. Ze laat geen kans onbenut om voor de SP op pad te gaan; afgelopen week was geen uitzondering. Ondernemen, cultuur, klimaat... van alles kruiste haar pad!

Omdat het die week 'de Week van de Stenen Winkel' was, bezocht ze met extra enthousiasme een lokale ondernemer. In een tijd waarin webshops en grote ketens de markt bepalen, is het juist belangrijk om oog te hebben voor de kleine zelfstandige, die je persoonlijk en deskundig helpen, en die de Veense binnenstad interessant en bruisend maken.
Toke: "Ik raad iedereen aan om ook fysieke winkels te bezoeken, en zo de lokale middenstand te steunen."

Ook bezocht ze de informatie-avond over het nieuwe theater. 'De Lampegiet' is verworden tot een winderig tochtgat, maar de financiële situatie van de gemeente is te onzeker om zomaar een nieuw theater te laten verrijzen.
Voor de SP is het van primair belang dat Veense cultuurmakers een plek hebben om hun kunsten te tonen aan een publiek. En dat een bezoek aan het theater in Veenendaal voor iedereen betaalbaar en toegankelijk is.
Op de avond kwam er een barrage van informatie op Toke af, over parkeren, evenementen, fietsvoorzieningen, logistiek, theater, wonen, fietspaden, en uiteraard het heikele punt: financiën.
"Zelf had ik nog een vraag over de Ringleiding," aldus Toke, "die is er al en zal tegen die tijd aangepast worden; hoorapparaten veranderen ook steeds."
Morgenavond (donderdag 23 mei) spreekt de Raadscommissie over de plannen.

Foto: Walter Siemons

Een gelegenheid om onze partijleider in actie te zien, sla je niet zomaar over. En daarom toog Toke op vrijdagavond naar Wageningen, waar de allereerste editie van 'Klasse in Nederland' plaatsvond. Een reeks avonden, waarin Jimmy Dijk het gesprek aangaat met groepen die schijnbaar ver uit elkaar liggen; in dit geval: boeren en de klimaatbeweging.
Jimmy Dijk sprak met Donald Pols, Jan Aaltjes, Karien Klingen en Jan Douwe van der Ploeg, en kwam tot de conclusie dat boeren en de klimaatbeweging helemaal niet zo ver van elkaar af staan als wordt beweerd.
"De Rijksoverheid stelt de verkeerde regels op. De grote bedrijven hebben een veel te grote vinger in de pap; de grote bedrijven zijn dan ook de aanjager geweest van de grote boerenprotesten. Zowel in Nederland als ver daar buiten. De oplossing ligt bij kleine boeren," concludeert Toke.

Dit is slechts een kleine greep van alles wat Toke doet. En veel van haar activiteiten legt ze vast in blogs, die ze in haar geheel eigen stijl schrijft.
Ongetwijfeld zullen we nog veel blijven horen - en lezen - van deze onvervalste actieheld!

Zie ook: