Een geschiedenis van het Stadsstrand...

28 januari 2018

Een geschiedenis van het Stadsstrand...

Foto: SP Veenendaal

Het meest besproken stukje veenendaal

Op donderdag 8 februari vindt er een stadsgesprek over het Stadsstrand plaats tijdens de Beeldvormende Avond, vanaf 19:30u, op het gemeentehuis. Inwoners van Veenendaal kunnen zich uitspreken over de ideeën omtrend het Stadsstrand. Afgelopen zomer deden zij dat al, massaal, door de petitie 'Red Ons Stadsstrand' te tekenen...

Bijna elfduizend mensen hebben aangegeven het volledige Stadsstrand in haar huidige staat te willen behouden. Maar hoe is het Stadsstrand er überhaupt gekomen, en waarom is het zo'n bijzondere plek?
Tijd om eens een blik te werpen op de historie van 'Stadsstrand Landjepik'...

Foto: Jan Breur

2015

• Een groep mensen, verenigd in het Stadslab, bedenkt dat er wel een strand op het reeds geruime tijd braakliggende Raboterrein kan worden gestart.
  • Toenmalig wethouder Frits Beckerman legt het idee voor aan de gemeenteraad. Over het algemeen wordt het met scepsis ontvangen. Het idee krijgt het voordeel van de twijfel.
  • Het stadsstrand wordt geopend.

• Het stadsstrand blijkt een succes; er vinden steeds meer evenementen plaats.
  • De SP organiseert de eerste editie ROODSTOCK strandfestival.
  • Op voorstel van de SP mogen de winkels open op zondag als er evenementen zijn. Het evenement tijdens de eerste koopzondag vindt plaats op het stadsstrand.
  • Tijdens dit evenement, Toon in 't Zand, ging pop- en cultuurpodium 'Vlow' officieel van start. Vlow is geen vaste plek, maar heeft een programma dat zich afspeelt op verschillende plekken in het centrum van Veenendaal.

Foto: Cor van Londen

2017

• Het stadsstrand krijgt geen overkoepelende evenementenvergunning, en moet voor elke activiteit een aparte vergunning aanvragen. De SP dient een motie in om het alsnog te regelen, maar krijgt geen meerderheid achter zich in de gemeenteraad.
  • In het plan voor de Vitale Binnenstad  wordt er besloten om het voormalige Rabo-terrein te gaan ontwikkelen. In dat plan zou het Stadsstrand voor de helft verdwijnen. Een groepje partijen, onder wie de SP, dient een motie in om het volledige stadsstrand te behouden - maar krijgt geen meerderheid in de gemeenteraad. Hierop ontstaat, ondersteund door de SP, de actie 'Red Ons Stadsstrand' en worden er handtekeningen ingezameld voor behoud van het volledige strand.
  • Door slecht weer kan de tweede editie van het ROODSTOCK strandfestival niet doorgaan.
  • De actie 'Red Ons Stadsstrand' eindigt met bijna 11.000 handtekeningen. De SP dient nogmaals een motie in om het hele stadsstrand te behouden, maar krijgt alleen steun van DENK.
  • Bij de behandeling van de begroting stellen een aantal partijen voor om een iets groter stuk van het stadsstrand te behouden. De SP stelt WEER voor om het VOLLEDIGE stadsstrand te redden - maar daartoe zijn de meeste andere partijen ALWEER NIET bereid.
  • De gemeenteraad neemt een motie aan om ideeën in te winnen over de invulling van het stadsstrand.
  • Veenendaal on Ice vindt plaats op het stadsstrand. De ijsbaan neemt het complete stadsstrandterrein in beslag; reden te meer om het stadsstrand in zijn volledige omvang te behouden...

2018

• Veenendalers kunnen hun ideeën indienen bij de gemeente, en die presenteren op een speciale avond. Aan de ideeën is wel een enorm eisenpakket verbonden.
  • De verantwoordelijke werkgroep, onder leiding van de VVD, wil aanvankelijk andere partijen weren van die bijeenkomst. Nadat de SP hierover aan de bel trekt, zijn toch alle partijen welkom.
  • Op de bijeenkomst wordt een zestal ideeën gepresenteerd. Eén van die ideën is behoud van het volledige stadsstrand; ingediend door één van de actievelingen van de actie 'Red Ons Stadsstrand'. Hierdoor blijft de wens, waarvoor bijna elfduizend mensen getekend hebben, in beeld.
  • Op donderdag 8 februari vindt er een stadsgesprek over het Stadsstrand plaats tijdens de Beeldvormende Avond, vanaf 19:30u, op het gemeentehuis. Alle inwoners van Veenendaal kunnen zich uitspreken over de ideeën omtrend het Stadsstrand.

Stadsgesprek 'stadsstrand'

Beeldvormende avond gemeenteraad