Campagne Climax!

Campagne Climax!

Foto: Stuif Entertainment / Twitter

Week van de debatten

De 'Russische Beer' is terug, en stort een ijzige wind uit over Nederland. Maar desalniettemin hangt de 'linkse lente' in de lucht. In de afgelopen week kwam de SP in een peiling van Maurice de Hond als tweede partij van het land uit de bus. En Emile Roemer werd waarnemend burgemeester in Heerlen.
Ondertussen gaat de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in Veenendaal vrolijk verder. Het was de laatste volle week voor de verkiezingen, dus iedereen ging stevig aan de bak.

Foto: Dick Both / Twitter

Het was de week van de debatten. Op drie verschillende gelegenheden ontmoetten lijsttrekkers elkaar voor een politieke confrontatie.
Maandag organiseerde de Bedrijvenkring een debat bij IW4. SP-lijsttrekker Jan Breur bepleitte hier dat de bedrijventerreinen de omschakeling van kwantiteit naar kwaliteit moesten maken; SGP'er Marco Verloop bleef - ondanks de leegstand - pleiten voor uitbreiding.

Dinsdag was het grote lijsttrekkersdebat dat 'De Gelderlander' in samenwerking met de gemeente Veenendaal organiseerde. Breur kruiste hier de degens met - onder andere - Dylan Lochtenberg (VVD) en wederom Marco Verloop (SGP).
Hij stond tegenover beide heren in de discussie over Rondweg Oost, waar hij tegen de verbreding pleitte omwille van de leefbaarheid. "De bewoners van Oost kunnen nu al 's zomers hun raam niet openzetten vanwege de uitstoot."
Toen het ging over de koopzondag nam hij juist een gezonde middenpositie in tussen de beide extremen. Waar de SGP pleit voor geen enkele koopzondag, en de VVD pleit voor elke koopzondag - is de SP juist voor maatwerk. Wat willen de winkeliers en hun personeel? Daar moet je het aantal koopzondagen op afstemmen.

Foto: SP Veenendaal

Op het Rembrandt College, woensdag, verzette hij zich tegen het meten met twee maten. Wat voor mensen met een migratie-achtergrond geldt, geldt ook voor mensen zonder migratieachtergrond.
Verder werd er gesproken over alcoholpreventie, sport, koopzondagen en verplichte godsdienstlessen.

Foto: Sietse van der Bij

Niet alleen lijsttrekker Jan Breur mocht aan de bak; ook de nummer 2, Sietse van der Bij, mocht zich mengen in het politieke strijdgewoel. Hij nam deel aan 'Politicipizza' - een bijeenkomst voor jongeren; georganiseerd door de Veense Jongerenraad.
Hier bepleitte hij ondermeer het behoud van het volledige stadsstrand, en toonde hij zich voorstander van een uitgaansgelegenheid voor jongeren onder de achttien.

ACTIE!

Foto: SP Veenendaal

Maar er werd niet ALLEEN MAAR gedebatteerd!
De leerkrachten in het basisonderwijs hadden een actiedag voor een betere beloning en verlaging van de werkdruk. Daarom was Jan Breur deze week ook gastpleinwacht op Het Baken.

Foto: SP Veenendaal

De skaters van Skatepark Veenendaal voeren actie voor de vernieuwing van de skatebaan. Met hun wensenlijstje trokken zij langs de verschillende politieke partijen, met de vraag of zij hiervoor wilden tekenen...

Akkoord!

Foto: SP Veenendaal

Uiteraard tekenden SP'ers Sietse van der Bij en Jan Breur dit akkoord graag. De SP weet dat de skatebaan in zijn huidige staat niet meer voldoet - ook qua veiligheid. Het onderhoud is behoorlijk achterstallig! Tijd om er iets aan te doen.

Foto: AJ Breur

Ook tekende Jan Breur, samen met vijf andere lijsttrekkers, het Regenboog Stembusakkoord. Hiermee verklaarde hij zich in te zetten voor een inclusief beleid, het bevorderen van veiligheid en zichtbaarheid, en het ondersteunen van jongeren en kwetsbare groepen in de LGBTI gemeenschap.
Het Regenboog Stembusakkoord is een initiatief van het COC.

Op straat

Foto: SP Veenendaal

En natuurlijk ging het gewone 'handwerk' in de campagne ook door. In de avonden was de SP te vinden in wijk de Molenbrug, waar er huis-aan-huis gegaan werd...

Foto: SP Veenendaal

... op vrijdagochtend was Team SP op de markt aan het Bruïneplein...

Foto: SP Veenendaal

... de wijkwinkelcentra werden aangedaan...

Foto: SP Veenendaal

... en op zaterdag was er de politieke markt in de Hoofdstraat.

Al met al een lekkere, actieve week, voor een actieve partij. Op naar aanstaande woensdag!

MET ELKAAR VOOR VEENENDAAL

Meer informatie: